Facebook bruger Indien som testplatform

Det enorme indiske marked er testplatform for Facebook, der jagter nye markeder.

Foto: AP/Timur Emek

Det sociale netværk Facebook bruger Indien som kritisk testplatform, idet virksomheden søger at tilpasse forretningen, så den kan tjene penge på nye markeder og angribe mobiltelefon-brugere.

De erfaringer, Facebook får med sig fra Indien, kan anvendes på andre vækstmarkeder som eksempelvis Indonesien, Brasilien og i dele af Afrika, skriver Wall Street Journal.

Et centralt marked

Facebook ser den gigantiske nation som et centralt marked for virksomhedens fremtidsudsigter, og siden Facebook ansatte sin første medarbejder i Indien i 2010, er det sociale netværk vokset fra 8 mio. indiske brugere til 65 mio. i denne måned. Dette gør det indiske marked til et af selskabets største globale markeder.

- For at kunne levere den bedst mulige Facebook-oplevelse til en kunde på et af vækstmarkederne, er Indien sandsynligvis det bedste sted at eksperimentere og udvælge måder, hvorpå vi kan levere denne oplevelse, siger Facebook’s chef for global vækst Meenal Balar ifølge Wall Street Journal.

Nye udfordringer

Facebook står dog overfor nye udfordringer i Indien i forhold til mange af virksomhedens nuværende markeder. Facebook skal i Indien forsøge at tiltrække forbrugere, der ikke har smartphones og etablere relationer til nye mobiloperatører, annoncører og partnere, der kan levere værdifuldt indhold for inderne, som eksempelvis streaming af Bollywood-musik.

På verdensplan har Facebook over 1 mia. brugere, og vækstmarkederne bliver fortsat vigtigere for virksomheden, da væksten på markeder som det amerikanske, udviser en stagnerede tendens.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også