Danskerne skærer ned på moden

Konkurser og krise præger afsætningen af tøj i detailhandlen. Branchen skimter dog bedre tider.

Foto: Anita Graversen

Efter en vækst i fjor dykker salget af dansk modetøj i år. Det gælder både til eksport og på hjemmemarkedet.

Nye tal fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil viser, at modebranchens salg til hjemmemarkedet er faldet med tæt på 6 pct. i første halvår 2012. Eksporten er dykket med tæt ved 4 pct. i årets første syv måneder.

"Tendensen er nøjagtig den samme i resten af Europa og skal ses i lyset af en stor stigning i omsætningen de forrige år," siger eksportchef Michael Hillmose fra organisationen.

Billigere priser

Dansk Aktie Analyse har netop for Morgenavisen Jyllands-Posten lavet en analyse over udviklingen i de 50 største modeselskaber her i landet baseret på de seneste offentliggjorte regnskaber. Analysen viser ellers, at 2011 generelt var præget af en samlet vækst i omsætningen men samtidig et fald i rentabiliteten.

"Her i 2012 ser det klart ud til, at tøjkunderne køber mindre, og det kan nu ramme toplinjen. Da modetøj hurtigt forgår i takt med at trends skifter, er der behov for at sælge ud i en fart til billigere gennemsnitspriser," siger adm. direktør Peter Falk-Sørensen, Dansk Aktie Analyse.

Lidt bedre den seneste tid

Tendensen med faldende tøjsalg - som påvirker hele sektoren - bekræftes også af flere analyser samt offentliggjorte regnskaber. Revisions- og konsulentfirmaet Deloitte har således opgjort, at 278 detailvirksomheder i tøjbranchen gik konkurs i første halvår. Også en analyse om modesektoren fra revisionsfirmaet Vistisen & Lunde viser, at tøjforretningerne har det svært.

"Danskerne sparer mere op end før finanskrisen. Det påvirker detailhandlen generelt, som dog oplevede en lille stigning i september," siger partner og statsaut. revisor Peter Kvistgård Toft Vistisen & Lunde.

I Dansk Mode & Textil fastslår Michael Hillmose også, at efter dyk i eksporten de første syv måneder af året viste september atter fremgang. Salget til hjemmemarkedet er også i fremgang efter sommeren.

"Omsætningen i detailhandlen ser ud til at være stabiliseret og den seneste måned viste største fremgang siden 2007. Niveauet er dog fortsat generelt lavt," siger Michael Hillmose.

Mere på nettet

Mens salget falder i detailhandlen afsættes endnu mere tøj via nethandel. Vurderingen lyder nu, at omkring 15 pct. af slaget inden for mode sker digitalt.

FDIH - Foreningen af Internet og Distancehandel - har i en ny analyse opgjort, at fordelt over varegrupper er tøj, sko og smykker nummer to på danskernes foretrukne handelsvare på nettet med de 15 pct.  Rejser og kulturoplevelser topper aktuelt listen med 17 pct.

  • Læs brancheanalyse om modeindustrien i Morgenavisen Jyllands-Posten, tirsdag og onsdag.
  • Få digital adgang til artiklerne. Find det abonnement, der passer dig bedst: Klik her
Læs også