Behov for oprydning i dansk mode

Mange mindre tøjvirksomheder har svært ved at øge afsætningen.

Noa Noa præsenterer kollektionen ved modeugen i København i august 2012. Foto: Mik Eskestad

Både eksperter og en kapitalfond mener, at der er behov for en konsolidering af den danske modeindustri. Få virksomheder tegner sig for en væsentlig del af den danske omsætning, mens branchen også rummer en lang række små og mellemstore selskaber.

Derfor kan der ifølge eksperter fortsat komme en ny runde med opkøb eller fusioner i den danske modesektor, hvor antallet af modemærker er styrtdykket, siden finanskrisen satte ind.  De store er blevet større og de mindre færre.

»En konsolidering i branchen vil skabe merværdi for flere modevirksomheder, hvis den medfører udnyttelse af synergier,« vurderer partner Peter Kvistgaard Toft fra revisionsfirmaet Vistisen & Lunde, der følger modebranchen tæt.

Få med ressourcer

Flere kapitalfonde har de senere år for alvor kastet sig ind i den danske modebranche. Det gælder også Axcel, der bl.a. står tøjselskaberne Noa Noa og Ball Group, design- og smykkeselskabet Georg Jensen samt har en betydende aktiepost i Pandora.

Axcel mener, at det kan være oplagt med flere større enheder i den danske mode.

"Der er en stor underskov i den danske modebranche med mange mindre virksomheder. Få af dem har dog haft ressourcerne til at opnå en reel position udenfor Nordeuropa. Så en eller anden form for konsolidering kan være på sin plads," siger director Lars Cordt fra Axcel til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Axcel går ikke forrest

Han fastslår dog samtidig, at kapitalfonden Axcel ikke står klar til at samle moden. Lars Cordt siger:

"Vi arbejder ikke på en større konsolidering af branchen, men vi kigger selvfølgelig altid på interessante virksomheder - også i denne branche."

Polaris og EQT er også med

I modebranchen er også kapitalfonden Polaris aktiv som del af fusionsselskabet PWT Group, der i 2008 samlede to selskaber inden for herretøj, mens EQT ejer BTX Group, der i foråret afhændede 75 pct. af aktiviteterne til børsnoterede DK Company A/S.

  • Læs brancheanalyse om modeindustrien i Morgenavisen Jyllands-Posten,  onsdag.
  • Få digital adgang til artiklerne. Find det abonnement, der passer dig bedst: Klik her
Læs også