Nu skal vi købe biler med flat rate

Den første "all inclusive" løsning er klar, og vi skal vænne os til biler på abonnement.

Skoda Citigo, der deler titlen som "Årets bil" med VW up! og Seat Mii, er Semler Retails første bud på en "all inclusive"-model. Priserne begynder ved 1.998 kr. om måneden. Foto: Skoda

Flat rate-begrebet fra telebranchen vil brede sig til vores brug af biler.

I stedet for at betale for hver enkelt værkstedsbesøg, montering af vinterdæk og udskiftning af olie og vinduesviskere - og have bilen finansieret i sit pengeinstitut, vil bilkøbere i fremtiden betale et fast månedligt beløb for alle udgifter til at holde bil. Dog undtaget brændstof.

Det handler om bekvemmelighed og budgetsikkerhed - eller convenience med all inclusive, som marketingsfolkene udtrykker det.

Fast pris hos Skoda

Skoda har allerede taget et første skridt i den retning med sin "all inclusive"-aftale for minibilen Citigo.

Arrangementet giver bilejerne mulighed for at have bil til fast pris. For 1.998 kr. om måneden kan kunderne få en Skoda Citigo 1,0 med 60 hk, service- og reparationsaftale i fem år op til 70.000 km, tryghedsaftale +3 år/100.000 km samt forsikring og finansiering.

Eventuelle skader samt dæk og glas er dog ikke dækket af aftalen. Forsikringsaftageren skal også være 24 år, og der må ikke køres mere end 14.000 km om året.

"I dag sælges hver fjerde Citigo med "all inclusive", og vi forventer, at begrebet vil brede sig endnu mere," fortæller Lars Simper, som er administrerende direktør for Semler Retail A/S, der hører under Semler Gruppen A/S - Danmarks største bilvirksomhed. Semler Ratail A/S står i Danmark bag bilmærkerne Audi, Volkswagen, Seat og Skoda og har 16 bilforretninger.

Kunderne vil kende udgifterne

"Vi har generelt i landet kunne se en afmatning. Folk sparer op i stedet for at bruge penge, men alligevel kan 2012 måske blive et rekordår for bilsalget i Danmark," siger Lars Simper.

Skodas "all inclusive"

Priserne begynder ved 1.998 kr. om måneden for den billigste Skoda Citigo 1,0 med 60 hk motor.

I prisen er inkluderet bilens finansiering over fem år, service- og reparationsaftale i fem år - dog op til 70.000 km - samt forsikring.

Der forudsættes en udbetaling på 20.000 kr.

Hvis kunden vælger en dyrere Citigo-model, stiger den månedlige ydelse.

Skader samt dæk og glas er ikke dækket af aftalen.

Men bilsalget har også flyttet sig til minibilerne til under 100.000 kr.

"Kunderne ser på totaløkonomien, og de vil have styr på udgifterne. De vil vide præcis, hvad det hver måned koster at have en bil. Der skal ikke komme nogen økonomiske overraskelser. Derfor skal vi nu til at forklare kunderne, at vi kan tilbyde løsninger, der medtager alle udgifter - finansiering, forsikring og service. Vi sørger simpelthen for alt andet end brændstof," forklarer Lars Simper.

Han forventer, at tendensen vil brede sig til de øvrige mærker og bilmodeller i gruppen.

"Men lige nu kan jeg ikke sige, hvornår det vil ske. I første omgang vil vi afvente Skodas erfaringer med Citigo-modellen," tilføjer Lars Simper.

Fast månedlig udgift

Samtidig understreger han, at der selvfølgelig stadig vil være folk, der ønsker selv at finansiere deres bil.

"På samme måde vil der være kunder, der foretrækker privatleasing med en fast månedlig betaling, så de ikke skal tænke på gensalgsværdien af bilen. Firmabilisterne ved også også præcist, hvad bilen koster dem hver måned," forklarer Lars Simper.

Ønske om teknisk afgift

Selv om der i regeringen arbejdes på et udspil til omlægning af registreringsafgifterne på bilerne, forventer Lars Simper ikke, at det vil få afgørende betydning for, hvilke biler vi vil købe.

"Kunderne har allerede vendt sig mod den grønne bølge med mere miljøvenlige biler, og de biler kan vi allerede tilbyde nu. Skoda har sine GreenLine-modeller, og Volkswagen har BlueMotion-modeller, der kører langt på literen og udleder mindre CO2," siger Lars Simper.

Til gengæld ønsker han, at en omlægning af registreringsafgiften vil resultere i en teknisk baseret afgift.

"Der er behov for, at afgiften beregnes efter nogle objektive kriterier som motorstørrelse, CO2-udslip og vægt. Men for bilkøberne vil budgetsikkerheden være vigtigst, når de skal købe bil," siger Lars Simper.

Vi vil stadig gerne eje bilen

En ny Ford-sponseret undersøgelse gennemført af konsulentfirmaet The Futures Company - med deltagelse af 6.000 europæiske bilejere - viser også, at bilisterne fortsat gerne vil være bilejere.

Men de bekymrer sig i stigende grad om overfyldte veje, udgifterne til bilkørsel og påvirkninger af miljøet.

Ifølge den Ford-betalte undersøgelse giver de fleste bilister udtryk for, at livet ville være umuligt uden en bil. Men 3 af 4 føler sig også stressede af bilkøer og brændstofpriser.

Og bilkøerne bliver ikke kortere i fremtiden. I dag menes der at være en mia. biler på verdens veje, men ifølge en prognose fra EU vil tallet i 2050 være vokset til 2-4 mia. biler.

Behov for fælles løsninger

"Undersøgelsen viser os, at der både er behov for en offentlig dialog og for at firmaernes ejere tager stilling til fremtidens mobilitet og de miljømæssige påvirkninger," lyder det fra Barb Samardzich, der er vicepræsident for Fords europæiske afdeling for produktudvikling.

"Selv om vejene bliver mere og mere overbelastede, vil vi ikke undvære den frie mobilitet. Derfor er vi nødt til at samarbejde om problemerne," tilføjer hun.

Af samme grund har Ford i flere år samarbejdet med regeringer, teleindustrien og andre partnere for at udvikle transportløsninger, der skal modvirke trafikpropper og reducere miljøpåvirkninger fra trafikken.

Det handler bl.a. om systemer, der lader biler kommunikere med hinanden, systemer der skal begrænse CO2-udslip og systemer der skal forhindre ulykker, hvis førerne er uopmærksomme.

Læs også