Digitale tjenester sluger butikssalget

Salget af musik og film i landets butikker styrtdykker, viser nye tal.

Salget af cd'er, film og lignende er styrtdykket med 33 pct. i 2012. Foto: Colourbox

Mens detailhandlen i almindelighed har det svært, så har handlen med musik og videoer det i særdeleshed meget svært.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af cd'er, film og lignende er styrtdykket i 2012. Med den seneste udvikling for oktober indregnet er salget faldet med hele 33 pct. i årets første 10 måneder.

Digitale Danmark
  • I perioden 2007-2011 voksede den digitale omsætning med over 300 pct. Det samlede marked faldt i samme periode med 32 pct.
  • Streaming har dog potentialet til at bidrage til vækst i branchen inden for de næste par år, vurderer branchen.
  • Musikkøb via download dominerede i 2011 det danske digitale musikmarked med en andel af den totale omsætning på 26,3 pct.
  • Streaming stod i samme år for en markedsandel på 12,8 pct. Disse to digitale formater ser ud til at fungere side om side.
  • Download-salg af album steg i 2011 med 29 pct. og download-salg af singler (tracks) steg med 24 pct.
  • I 2011 udgjorde streaming 33 pct. af det samlede digitale musiksalg i Danmark.
Kilde: Ifpi

Forklaringen skal findes i digitale tjenester som eksempelvis downloadtjenesten iTunes og streamingtjenesterne Wimp og Spotify inden for musik samt Netflix inden for film, der har bredt sig på det danske marked, og det tynger i stort omfang butikkerne rundt omkring i landet.

"De fysiske outlets er under pres, og vi har desværre set specialbutikker bukke under. Det er ærgerligt, fordi de har en unik viden om musik, men modsat ser vi den viden blomstre på digitale portaler," siger kommunikationschef i musikbranchens forening Ifpi Lasse Lindholm til epn.dk.

Kæde knækkede

Udviklingen fik i september musikkæden T. P. Musik Marked med 11 butikker til at dreje nøglen om. Det skete netop med henvisning til, at salget var faldet som en følge af den digitale udvikling. Den krakkede musikkæde er siden blevet ført videre i en ny og langt mindre konstruktion under navnet T.P. Musik & Film, der dækker over tre butikker på Sjælland.

Forude venter julehandlen, der traditionelt plejer at løfte salget af film og musik ganske betragteligt. Det kan dog næppe forhindre endnu et år med tilbagegang i salget i butikkerne. I musikbranchen venter man, at salget af musik i de fysiske butikker vil dykke med omtrent 20 pct. i år.

Omvendt vokser det digitale salg, så man har et begrundet håb om, at man kan ramme nogenlunde samme omsætningsniveau som i 2011, da musiksalget landede på 420 mio. kr. efter et næsten uafbrudt fald fra 1.152 mio. kr. i 2000.

Den nye virkelighed

I 2011 stammede de 164 mio. kr. fra digitalt salg svarende til omtrent 39 pct., og det tal vil formentlig blot vokse, som det har gjort siden 2006, der er den digitale musiks årgang nul i Danmark.

"Det interessante er, at vi ser, at de digitale tjenester går ind og kompenserer for det faldende salg af cd’er. Vi står på tærsklen til en ny virkelighed, hvor folk vælger de her tjenester til," siger Lasse Lindholm.

Han henviser til udviklingen i Norge og Sverige, hvor musikstreaming buldrer frem. I Sverige, hvor det populære Spotify stammer fra, udgør streaming 57 pct. af det samlede salg af indspillet musik, og ser man på omsætningen, så voksede den i første halvår med 30 pct.

Danmark halter bagefter

I Norge er der ligeledes fremgang i musiksalget. Her voksede omsætningen således med 21 pct. i første halvår, og ser man alene på det digitale salg løftede det sig med 47 pct. i perioden.

"Der er vi ikke endnu, og det skyldes, at vi har fået streamingtjenesterne ind i Danmark et par år senere. Men vi er godt i gang, og vi er overbevist om, at vi kommer til at se en lignende udvikling i Danmark," siger Lasse Lindholm.

For omkring 100 kr. får man på en musiktjeneste som Spotify adgang til 18 mio. musiknumre, hvor tidligere skulle betale 100 kr. eller mere for blot en enkelt plade i en fysisk butik. Til gengæld fik man så musikalbummet med hjem i et fysisk eksemplar. Hos streamingtjenester køber man sig online adgang til musikken.

Flere opdager ny musik

Umiddelbart ser det regnestykke ikke godt ud for branchen, men den lettere adgang til musik gør en stor forskel.

"Ud fra den logik ser det ikke positivt ud, men hvis du har en service, der er så attraktiv, at mange flere danskere vælger at betale for musik og oven i købet opdager mere ny musik, så er det jo rigtig positivt," forklarer Lasse Lindholm.

Udviklingen i det danske musiksalg 2007-2011:

  2007 2008 2009 2010 2011
Samlet musiksalg (mio. kr.) 616 557 535 467 420
Digital musiksalg (mio. kr.) 54 104 123 139 164
Digital andel af samlet salg 8,8 pct. 18,7 pct. 23,0 pct. 29,8 pct. 39,1 pct.

Kilde: Rapporten "Musikselskaber 2011" fra IFPI

Læs også
Top job