Dansk tv-reklame er Europas bedste

I weekenden blev det til fornem hæder til dansk reklamefilm ved Reklame-EM.

Det jyske trafikselskab Midttrafik har begået et megahit med deres reklamefilm Bussen, som kan ses i toppen af denne artikel.

Først blev den et hit i Danmark.

Så blev den stor på Youtube og dukkede op på blogs i Tyskland, Polen, Brasilien og Rusland, imens det amerikanske marketingmedie adweek.com kårede den som ”Ad of the Day”.

Vandt EM

Midt i november blev den kåret til årets bedste virale film ved Viral Video Award 2012.

Men ikke nok med det. Nu er den også kåret til Europas bedste reklamefilm i 2012.

Det skete ved uddelingen af de fornemme Epica d'Or-priser i weekenden. Det skriver markedsføring.dk.

Det er første gang af en dansk film vinder Europamesterskabet.

Drama ud af ingenting

Bag reklamefilmen står firmaet M2Film.

"Udgangspunktet var, at vi ville dramatisere ”ingenting”, siger Thomas Falkenberg fra M2Film til Markedsføring.dk.

”I en højteknologisk tidsalder er der en tendens til, at vi ser ned på mennesker, der beskæftiger sig med det ordinære – som at sikre, at bussen kommer frem. Så i den forstand er filmen også en lille samfundskommentar. Vi lancerede bussen, som om det var den nye iPhone. Sæder, udsigt, knapper, chauffør osv. er ”cool”, hvis elementerne serveres med det rigtige glimt i øjet," fortsætter Falkenberg.

De andre tre andre toppriser ved uddelingen gik til:

Interactive gik til ”the Book Burning Party” ved Leo Burnett Detrit.

Press gik til ”Large Coffee” for McDonald’s i Finland

Posters/Outdoor blev tildelt ”Pennies for Life” for the Microloan Foundation.

Ordet er dit

Hvad synes du om reklamefilmen fra Midttrafik? Er det god markedsføring eller for poppet?

BRANCHENYT
Læs også