Danske Bank blæst omkuld på Facebook

Voldsomme reaktioner på Danske Banks Facebook-profilm har fået konsekvenser.

"Tak for jeres mange kommentarer. Der er tryk på vores Facebook-side, så jeg beklager mit sene svar og kan desværre ikke nå at svare på det hele. Men jeg forsøger at svare så godt, jeg kan."

Sådan lyder det fra "Barbara" på Danske Banks Facebook-profil.  Hun er en af flere, der har travlt med at svare kunder og andre, der har reageret på den nye og omdiskuterede reklamekampagne.

Stor debat

Kampagnen har titlen, "A new normal demands new standards," og er skudt i gang med en kontroversiel reklamefilm, der bl.a. viser to kyssende kvinder, unge, der kaster brosten, et smeltende isbjerg og andre elementer. I går kulminerede kritikken med, at Danske Bank fjernede de billeder, der har med organisationen Occupy Wall Street at gøre.

Occupy Wall Street

Occupy Wall Street-bevægelsen er en bevægelse, der startede i USA på 17. september 2011 som en protest mod finanssektoren og finanskrisen. Fire uger senere, lørdag 15. oktober 2011 var der demonstrationer i 951 byer i 82 lande verden over.

Bevægelsen og demonstrationerne har fået meget stor mediebevågenhed. Kendte mennesker som Michael Moore, Roseanne Barr, Yoko Ono og Naomi Klein har støttet bevægelsen.

”Vi var forberedt på, at kampagnen ville skabe debat, men ikke i det her omfang. Det er dog klart, at når man som vi laver en reklame med kant og som er så utraditionel for en bank, så må man også forvente reaktioner på de sociale medier," siger ansvarlig for Danske Banks PR & Online Media, Thomas Heilskov til epn.dk.

Mange reaktioner

Og Barbara har travlt, for det vælter ind med reaktioner, kommentarer og kreative billedløsninger. Og det at give svar er vigtigt for Danske Bank.

"Vi prøver så vidt muligt at svare alle, der skriver direkte til os. Men der er også mange, som skriver for at give en holdning til kende eller dele et politisk synspunkt. Og det er helt fint, men her blander vi os ikke altid i debatten. Og så er der dem, som skriver skældsord. De kan ikke forvente svar. Vi vil meget gerne tage debatten, men det skal foregå i en ordentlig tone både over for andre brugere og over for os," siger Thomas Heilskov.

Debatten spænder vidt på Facebook.

Steffen Hvalsø Holm skriver bl.a.:

"I er en del af problemet, ikke løsningen. I fyrer masser af de ansatte for at tilfredstille aktionærerne, men skaber i stedet et større samfundsmæssigt problem, da vi i Danmark netop nu har brug for arbejdspladserne. Jeg håber, I undskylder overfor Occupy Wall Street og resten af Danmark, for den her reklamekampagne er virkelig lav."

Vi var forberedt på, at kampagnen ville skabe debat, men ikke i det her omfang.

Thomas Heilskov, chef for Danske Banks PR & Online Media

Christopher Dam Jensen formulerer sin kritik sådan:

"Hele Danmark har et ansvar for finanskrisen lige fra hr. og fru Danmarks boligspekulation under prisfesten på ejendomsmarkedet og deres evindelige maniske snak om friværdi TIL BANKERNE. Forskellen mellem os og jer er bare, at VI BETALER regningen i form af bankpakker, faldende boligpriser, skattestigninger, arbejdsløshed osv. Derfor er det MEGA useriøst at i brander jer på ord som ansvarlighed. Krisebevidsthed brander man sig ikke til - Sig undskyld!!!"

Krav om undskyldning

Kravet om en undskyldning og en ydmyg holdning fra banken går i øvrigt igen i flere af indlæggene.

"Banksektoren har en del af ansvaret for, at krisen stadig kradser, men så vågn dog op og tag jeres andel af ansvaret. Hvis samfundet skal komme i gang igen, så må vi trække i flok. Det handler om god ledelse og personligt ansvar. Det er plat, at I som bank kun vil lege med, når det er opgangstider, hvor man kan låne x antal millioner kroner, bare man siger de rigtige ting. Blot for at så trække halen mellem benene, når det går ned ad bakke. Man kan ikke forvente den samme vækst og aktieudbytte, når krisen kradser," lyder det fra Charlotte Valentin.

De brostenskastende unge vækker også undren og appellerer til den humoristiske sans.

"Visse steder på Nørrebro kalder de en brosten for en bankpakke," som Anders Jo udtrykker det.

Truer med farvel

Flere kunder truer i øvrigt med at forlade Danske Bank. Det er dog mange begrundelser for. Nogle bruger kampagnen som begrundelse, andre bankens engagement i bankpakker, og atter andre i utilfredshed med bankens prispolitik og rådgivning.

Men de knubs - og de roser, for dem er der også nogle få af - er Danske Bank klar til at tage med. Det er nemlig konsekvensen af at være på Facebook, understreger Thomas Heilskov.

"Vi er på Facebook for at have en tættere dialog med vores kunder, og det er Facebook et fantastisk værktøj til. "

Glad for Facebook

Danske Bank har brugt Facebook til alt fra kundeservice og til at udvikle nye produkter og få ideer fra kunderne.

"Så vi er meget glade for Facebook – det har en stor værdi for os. Selv om kritikken af vores kampagne selvfølgelig ikke altid er lige rar læsning, så gør det os jo klogere på, hvordan kunderne oplever det, vi laver. Og det er altid sundt. Hvis jeg skal fremhæve en af ulemperne ved Facebook er det, at det let kan blive meget uoverskueligt, når der er en heftig debat. Så kan de svar, vi giver, let drukne i mængden," siger Thomas Heilskov.

Se reaktionerne på Danske Banks Facebook-profil

Deltag i debatten

  • Handler Danske Bank korrekt, når banken lytter til kritikken og ændrer i kampagnen?
  • Eller mister banken troværdighed ved at lade sig påvirke til at lave om i en tilsyneladende velplanlagt kampagne?

Hvad mener du? Ordet er dit.

BRANCHENYT
Læs også