Jyllands-Posten bevæger sig ind i ny tidsalder

Jyllands-Posten beholder sine gratis netmedier, men med det nye JP Premium vil man give abonnenterne en ekstra digital dimension, som ikke-abonnenter også kan købe sig adgang til.

Jørn Mikkelsen, ansvarshavende chefredaktør for Jyllands-Posten. Foto: Brian Karmark De gratis netmedier bliver bevaret, men i fremtiden vil Jyllands-Postens abonnenter få endnu flere fordele. Foto: Niels Hougaard

Faste læsere af Jyllands-Posten kan godt begynde at vænne sig til navnet JP Premium. Det er nemlig Jyllands-Postens nye digitale betalingsunivers, hvor avisabonnenter har fri adgang, men hvor det også bliver muligt udelukkende at tegne et digitalt abonnement til 99 kr. om måneden.

Sådan kommer du i gang
  • Det er nemt at få del i alle JP Premiums fordele. Klik her for at komme i gang

Inspirationen til den nye betalingssatsning er hentet efter dyb dialog med Le Monde og The Wall Street Journal, men Jyllands-Posten har også skelet til egne Watch-medier i udmøntningen af Premium.

Chefredaktør Jørn Mikkelsen beretter i det følgende om, hvorfor tiden nu er moden til at knække den store kode for alle aviser verden over: At opkræve betaling for digitalt indhold.

Helhjertet

Det har stort set alle mediechefer i privatejede mediehuse skullet kæmpe med, efter at computer- og internetteknologien blev allemandseje i det forgangne årti.

Da nettet for 10-15 år blev en integreret del af nyhedsstrømmen, gjorde de fleste mediehuse nemlig indholdet gratis, og den fejl lider mange avisforretninger under den dag i dag, fordi indtjeningen fra den trykte avis falder vel at mærke uden en kvalificeret afløser. Det er Jyllands-Postens hensigt at gøre op med nu.

Det er et opbrud og et stilskifte, fordi det er et farvel til de seneste 10-15 års tanker om, at nettet kun er et hurtigt medie.

Jørn Mikkelsen, ansvarshavende chefredaktør, Jyllands-Posten

Hvad er Premium, og hvad kan læserne forvente sig af det?

”Det er en satsning fra Jyllands-Postens side. Som det første medie satser vi nu helhjertet på at øge kvaliteten også på det digitale område. Premium er mere dybde, mere ro, mere overblik og mere analyse. Vi tror på, at man nu er så langt digitalt, at nettet ikke kun er rå her og nu-nyheder, men at der også er plads til eftertanke. Det er et opbrud og et stilskifte, fordi det er et farvel til de seneste 10-15 års tanker om, at nettet kun er et hurtigt medie. Tiden er moden til at droppe det.”

Hvad skal de betale?

”Kvalitet koster, og kvalitetsjournalistik kan ikke gøres gratis. I første omgang er der en prøveperiode på tre måneder, hvor det er gratis for alle, men derefter koster det 99 kr. om måneden, for dem der ikke holder avisen.  Et ekstra tilbud med JP Premium er vores daglige, løbende nyhedsopdateringer, der bl.a. udsendes som nyhedsbrev, kaldet JP Deadlines.  Hele udgangspunktet er, at vi tager et opgør med den forkerte strategi, som hele branchen har ført de seneste 10-15 år, og som vi har begrædt lige siden. Gratiskrigen er slut. Man kan stadig få de gratis nyheder og nøjes med det, men hvis det ikke er nok og man vil vide noget mere, er man nødt til at købe et abonnement.”

Hvad er succeskriteriet?

”I første omgang er det rent indholdsmæssigt. Er indholdet godt nok og formår vi at berige læseren. Det er en rent håndværksmæssig vurdering fra vores side, som vi allerede foretager hver dag med avisen. Kommercielt vil vi ikke lægge os fast på noget. Vi har selvfølgelig nogle interne kriterier, men det optager os ikke så meget i første omgang. Det er ikke noget, der bliver afklaret hurtigt, men vil tage længere tid – og sikkert flere år. Men det er den vej, det går i hele branchen. Det er også vigtigt at sige, at der er tale om et redaktionelt projekt eller en udvidelse af et journalistisk koncept. Det er ikke i den forstand et digitalt projekt. Der ligger en publicistisk mission bag.”

Hvor stor en investering er det her?

”Det er en betydelig investering og en stor satsning fra vores side. Men vi springer ud i det og føler os godt klædt på, men kan af gode grunde ikke vide, hvor vi ender. Det handler om at få folk til at betale for indholdet, men hvorfor skulle de ikke ville det, når de betaler for Jyllands-Posten i dag?”

Er formålet at fastholde eksisterende abonnenter eller at tiltrække nye?

”Udgangspunktet er fastholdelse, fordi abonnenterne uden merpris får en ekstra digital dimension, men det er også et projekt til at trække nye ind og gerne unge, som det digitale i sagens natur appellerer mest til. Men alle er naturligvis velkomne.”

Hvordan kan en JP-abonnent mærke forskel fra dagen før Premium til dagen efter?

”Dagen før har han fået sin avis som hidtil, men fra i dag er også den digitale dimension, som giver en merværdi, hvis han ønsker det. Det er mange flere redaktionelle tilbud, som han ikke har i dag. Det er en ekstra adgang til et kvalitetsunivers uden lige, og uden at der bliver reduceret i gratisuniverset.”

De fleste af verdens mediehuse har forsøgt at få betaling for digitalt indhold, men relativt lidt er lykkedes – hvorfor skulle det gå anderledes for JP?

”Fordi vi satser på kvalitet, hvor mange andre virker lidt krampagtige. Vores tilgang er, at de rå mængders tid er passé. Vi rydder op, skaber ro og holder ryggen fri for læserne, så de ikke bliver tæppebombet af ligegyldigheder. Men på en måde, så vi ikke lukker nogen ude og derfor kan man stadig få de gratis nyheder.”

Hvor lang line har det her projekt?

”Sådan kan man ikke gøre det op. Det er ikke et projekt som lykkes eller ej. Det er den nye virkelighed for Jyllands-Postens samlede journalistiske produktion. Det her er vejen frem for JP, og kvalitet er vores metier og for at kunne levere det, er vi nødt til at skaffe indtægter. Det er indlysende. Det er rigtigt, at papiravisen er under pres, men den vil være med os i mange år endnu. Det nye er, at det digitale ikke længere bare er et supplement.”

Man kommer ikke til at miste noget hverken som abonnent eller bruger af Jyllands-Postens gratismedier. Men man kan få en masse ekstra.

Jørn Mikkelsen, ansvarshavende chefredaktør, Jyllands-Posten

Hvilket slags indhold er det så, der skal være Premium, og hvilket skal være almindeligt gratisgods? Hvordan skelner man?

”Man kommer ikke til at miste noget hverken som abonnent eller bruger af Jyllands-Postens gratismedier. Men man kan få en masse ekstra. Det handler om digitale virkemidler, infographics og for eksempel et interview i avisen kan være dobbelt så langt og man kan få det hele med, hvis der ikke er plads i avisen. Samtidig ophæver vi deadlinebegrebet, og abonnenterne får journalistikken, når den er klar.”

Hvad betyder det her for den trykte avis og dens fremtid?

”Premium og print er to sider af samme sag. Papiravisen som institution vil være med os i mange år endnu, fordi det er en unik måde at læse på. Internationale erfaringer viser, at den digitale journalistik og den papirbårne ikke modarbejder hinanden, men understøtter hinanden. hvis udgangspunktet er ønsket om kvalitet. Papiravisen er stadig en  meget fin forretning, som tjener gode penge. Med JP Premium får vi dem i tale, der ønsker kvalitetsjournalistik, men at læse digitalt.

Hvor har I hentet inspiration til JP Premium?

”Vi har ikke bare skelet til Wall Street Journal og Le Monde, men været i dyb dialog med dem, og denne model er de to avisers kendetegn. De er ikke i mål, men de er godt i gang.” 

Hvad betyder forandringen for Jyllands-Postens arbejdsgange?

”Givetvis noget. I endnu højere grad skal modtagerne i centrum. Der skal tænkes hele vejen rundt, hele døgnet rundt i stedet for den ene deadline til avisen som i dag. Det vil alle journalister elske, eller det bør de. Man skal være en mærkelig journalist eller redaktør, hvis man ikke gerne vil gøre sin historie endnu bedre og fortælle alle de detaljer og nuancer, man ved. Derfor er Premium enhver journalists drøm.

BRANCHENYT
Læs også