0

Dansk succes får klokkerne til at ringe i USA

JP har besøgt manden, der knokler for danske virksomheders succes i New York.

Manden i videoen her er Jarl Frijs Madsen. Han er Danmarks generalkonsul i New York.

Jarl frijs madsen
  • Generalkonsul for Danmark i USA
  • Ambassadør
  • Uddannet på Henley Management College
  • Besøg ham på LinkedIn

Jyllands-Posten har besøgt det danske generalkonsulat i  New York, hvor de dagligt promoverer Danmark og alt hvad der er dansk.

Og der går ikke en dag, hvor der ikke er noget positivt at sige om fædrelandet. Lige fra promovering af dansk cykelkultur til dansk erhverv:

"Novo Nordisk er et eksempel på en virksomhed, der gør det rigtigt godt. De har satset og lavet deres strategi om, og er nu kommet ind på markedet og har en tredjedel af deres omsætning her," fortæller Jarl Frijs Madsen.

Dansk design er populært

Også dansk design er blevet populært i New York – ikke mindst på grund af hjælp fra det danske generalkonsulat.

Det populære Musem for moderne kunst, Moma havde i deres sidste udstilling, dansk børnelegetøj repræsenteret.

"Alle kender jo efterhånden Kaj Bøjes abe. Den er et ikonisk stykke legetøj," siger Juliet Kinchin, kurator ved Momas afdeling for arkitektur og design.

Ringer med klokken

Fra cykelkultur, erhverv til design – janteloven er ikke at spore hos den danske generalkonsul og hans team.

“Når vi har haft succes, så ringer vi med klokken. Så drøner alle ud på gangen, og så fortæller vi om at der er skabt 20 job i Danmark, eller at en dansk virksomhed har fået succes," fortæller Jarl Frijs Madsen.

At arbejde langt fra Danmarks grænser synes unægteligt at gøre folk mere danske.  Jarl Fris Madsen er en af dem. Han brænder for sit land.

“Det jeg kan li allerbedst ved mit arbejde er, at jeg arbejder for Danmark. Vi har så meget vi kan være stolte af. At jeg kan være med til at få dem ind på markedet i USA, synes jeg er enorm tilfredsstillende.

BRANCHENYT
Læs også