SUV'en er et dyrt bekendtskab

Det koster næsten 20 kr. per kilometer at køre i den dyreste model.

En Range Rover er en SUV i luksusklassen, og det koster. Foto: Land Rover

Det kan være rigtig dyrt at signalere aktiv livsstil, hvis signalerne skal sendes med en SUV - eller firehjulstrækker som bilerne også kaldes, selv om de ikke nødvendigvis også har firehjulstræk.

De mest driftsøkonomiske modeller ligger udgiftsmæssigt på niveau med en stationcar.

Men jo dyrere SUV'en er i indkøb, desto større er værditabet og dermed også udgifterne per kørt kilometer.

Det er groft sagt konklusionen på en analyse, som Bilpriser.dk har lavet over driftsregnskabet ved at køre i en SUV.

Fra 3,34 til 19,62 kr.

Bilpriser.dk har regnet på, hvad det over fire år vil koste at køre i en SUV. 53 SUV-modeller på det danske marked er med i undersøgelsen, og kilometerprisen varierer fra 3,34 til 19,62 kr.

Den biligste er en Skoda Yeti 1.6 TDI CR DPF GreenLine i udstyrsniveauet Active. Det er en bil, der koster 319.000 kr.

Den suverænt dyreste er Land Rover Range Rover 5.0 S/C Sport til en nypris på 1.735.000 kr.

20.000 km om året

Forudsætninger for regnestykket er, at bilen ejes i fire år, at der køres 20.000 km om året og literprisen for henholdsvis benzin og diesel er sat til 12 og 11 kr. Leveringsomkostninger er indregnet i værditabet, og der er regnet med fuld finansiering af bilen til 6 pct. om året.

Derimod er forsikring og serviceomkostninger ikke medregnet.

Bilpriser.dk slår fast, at selv de billigste SUV vil være et dyrere bekendtskab for familien end en tilsvarende personvogn. Mens Skoda Yeti koster 3,34 kr. per kilometer, koster en Skoda Octavia som sedan 2,55 kr. per kilometer.

Voldsom afskrivning

Analysen viser også, at kilometerprisen stiger, i takt med at SUV'en får større motor og bliver mere terrænduelig.

Således er Range Rover 5.0 S/S Sport en voldsom sag med 510 hk, og den er med sit avancerede firehjulstræk i stand til at komme frem i stort set et hvilket som helst terræn. Selv med en hestetrailer på slæb.

Men det er også en bil, der kan fremvise et nærmest skræmmende værditab. Således har Bilpriser.dk beregnet, at tabet over fire år vil være på godt 1,1 mio. kr. - eller godt 23.000 kr. om måneden.

Benzinforbruget over fire år vil købe op i godt 143.000 kr.

Land Rover er da også mærket med det største værditab. Der er fem modeller med i analysen, og de taber alle over 60 pct. over fire år.

Audi taber mindst

Hvis værditabet har betydning, bør man ifølge Bilpriser.dk i stedet vælge en SUV fra Audi. Eksempelvis taber en Audi Q5 2,0 diesel "kun" 43 pct. på fire år.

Kun 9 af de 53 SUV'er taber under halvdelen af deres værdi på fire år, og af de 9 er de 6 fra Audi.

Der skal være brug for den

"Konklusionen er, at man i dag kun skal købe en firehjulstrækker, hvis man virkelig har brug for den. Det kan være folk, der skal trække en hestetrailer eller bor så langt ude på landet, at sneploven ikke kommer derud," lyder det fra Niels Grøftehauge, der er chenanalytiker hos Bilpriser.dk.

"I dag er der ikke længere prestige i at køre i en firehjulstrækker. For år tilbage kunne ejerne signalere "her kommer jeg", men i dag gemmer de jo nærmest bilerne væk, og de brugte biler kan kun sælges til eksport til eksempelvis Rusland," tilføjer han.

Han opfordrer derfor bilkøberne til virkelig at overveje, om en SUV er den rigtige bil.

"Økonomisk er det i hvert fald ikke. Men der kan være folk, som har svært ved at sætte sig ned i en personbil, hvorimod de lettere kan stige ind i en SUV,"tilføjer han.

Læs også
Top job