Metro bygger uden overenskomst

Fagbevægelsen retter hård kritik mod Metroselskabet.

Foto: Niels Hougaard

Selvom Metroselskabet er offentligt ejet af primært Københavns Kommune og staten, arbejder de ansatte uden at være dækket af en overenskomst. Det skriver Politiken.

Metroselskabet står både bag driften og byggeriet af den københavnske metro, og selskabets manglende overenskomster kritiseres fra flere sider i fagbevægelsen.

"Paradoksalt"

"Man skal altid selv gøre det, man siger. Det sender et forkert politisk signal, når regeringen siger, at man støtter op om den danske model, vil bekæmpe social dumping og bakker op om overenskomster. Så er det paradoksalt, at man ikke sørger for, at der er overenskomster i 100 procent offentligt ejede selskaber," siger Lizette Risgaard, næstformand i LO, til Politiken.

"Vi havde en klar forventning om, at et offentligt ejet selskab af egen drift ville indlede en dialog om en overenskomst," siger René Knudsen, der er formand for HK Service Hovedstaden.

Metroselskabet har et krav til firmaets underleverandører om, at ingen må være ansat på vilkår, der er ringere end de danske overenskomster. Men ifølge 3F er der udenlandske ansatte,  der arbejder for ned til 64 kr. i timen.

SF'er er chokeret

I selskabets bestyrelse sidder Hans Jensen, tidligere formand for LO og tre folkevalgte - heriblandt Klaus Mygind, SF.

Han er chokeret over, at Metroselskabet ikke har tegnet overenskomst med sine ansatte.

"Det overrasker mig og undrer mig meget, hvis der ikke er overenskomster. Vi har internt diskussioner om at undgå social dumping, og så regner jeg da med, at det helt basale er i orden," siger Klaus Mygind.

Specialiserede stillinger

Men da den første metro skulle bygges, var der brug for mere specialiserede stillinger, som ikke altid passede ind i de sædvanlige overenskomster, forklarer Metroselskabet i en mail til Politiken.

"Finansministeriet udarbejdede en skabelon for ansættelseskontrakter, som Metroselskabet i dag fortsat følger," forklarer Rebekka Nymark, kundedirektør.

Hverken overborgmester i København, Frank Jensen (S) eller transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har ønsket at kommentere sagen over for avisen.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også