Italienerne vendte ryggen til Ferrari

Salget af biler skuffede stort i Italien i 2012, da forhandlerne oplevede det værste år i mange år.

Italien er tynget af den økonomiske krise, og det har sat sit præg på bilmarkedet. Foto: AP/Andrew Medichini Alene i 2012 er salget af Ferrari dykket med 56 pct. til 248 udgaver. Lamborghini-salget faldt med 17 pct. i Italien i 2012. JPtv

Den italienske bilindustri oplevede i 2012 det værste salg på hjemmemarkedet siden 1979.

Hårdt presset af den økonomiske krise måtte bilproducenter- og forhandlere notere et dyk i salget på knap 20 pct. til omtrent 1,4 mio. solgte biler. Det skriver Guardian.

Det er blandt andet gået hårdt ud over italienske Ferrari. Alene i 2012 er salget af det eksklusive bilmærke dykket med 56 pct. til 248 udgaver på markedet i hjemlandet. Dermed er salget af bilmærket med den karakteristiske stejlende hingst blevet et tydeligt symbol på, hvor hårdt landet er ramt af den europæiske gældskrise, der særligt har fat i det gældsplagede Italien.

Italien er undtagelsen

Det ligeledes italiensk-ejede Maserati er også hårdt ramt med et fald i salget i 2012 på 72 pct., mens Lamborghini "slap" med et fald på 17 pct.

Udviklingen for Ferrari på hjemmemarkedet står i skærende kontrast til salget af den potente sportsvogn andre steder i verden.

Bilmarkedet lider under en overdosis af afgifter rettet mod alle, der ejer eller bruger biler.

Filippo Pavan Bernacchi, formand for de italienske bilforhandlere

"Endnu en gang er undtagelsen Italien, hvor vi har set et stort fald som en konsekvens af krisen, og på grund af et fjendtligt miljø, når det kommer til luksusgoder, som ellers længe har været - og fortsat vil være - vigtige ressourcer for landet," siger Ferrari-boss Luca di Montezemolo.

Også bilmærker, der ikke hører hjemme i Italien, har haft det svært i støvlelandet. Audi og BMW-salget faldt med 16 pct. i 2012, Ford solgte en tredjedel mindre end i 2011 og landets største bilproducent, Fiat, oplevede et fald på 19 pct. til knap 300.000 biler.

En overdosis af afgifter

Udviklingen har fået formanden for de italienske bilforhandlere, Federauto, til at reagere:

"Bilmarkedet lider under en overdosis af afgifter rettet mod alle, der ejer eller bruger biler," siger Filippo Pavan Bernacchi.

Det var dog ikke kun det italienske marked, der klarede sig skidt i det forgangne år. Mens de danske bilsælgere kunne juble over salgsrekord i 2012, så måtte de franske kolleger sluge et salgsdyk på 14 pct. til det laveste niveau i 15 år, mens det tilsvarende tal i Spanien faldt med 13 pct.

Læs også