Mærsk kan tjene milliarder på bananbåde

Stort prishop på transport af fødevarer kan redde Maersk Lines økonomi i 2013.

Arkivfoto: JP

Maersk Lines forhøjelse af reefer-raterne fra årsskiftet kan give rederiet en merindtægt på 1 mia. USD i år, vurderer Nordea over for Dagbladet Børsen.

Dynamar: Reefer reduceret med 60 pct. i 2020 

Det kan blive en rigtig god forretning for Maersk Line, at de fra 1. januar har sat prisen op på reefer. En prisstigning, rederier som verdens henholdsvis 2. og 3. største, MSC, franske CMA CGM og en række andre har kopieret, og som adskillige befragtere har set sig sure på, men samtidig en forretning på op til 1 mia. USD ekstra i år for Maersk Line, skriver Børsen.

"Hvis de bare får 30 pct. succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år, bare på den her del af forretningen – oven i det de måtte have tjent i forvejen," siger Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea til Børsen.

Derfor skiftede russisk kunde fra Maersk Line 

En succes på 30 pct. vil betyde en bundlinje med 300 mio. ekstra USD hos Maersk Line. Ifølge Maersk Line står reefer-indtjeningen for omkring en femtedel af den samlede indtjening i Maersk Line. Reefer-markedet forventes at stige med mellem 7 og 8 pct. i de kommende år, mens det normale containermarkeds vækstrate ligger på halvdelen med en forventet vækst på mellem 3 og 4 pct.

Søren Skou: Reefer-raterne skal op  

Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger 

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres 


BRANCHENYT
Læs også