Konkurrent følger ikke Netto til Polen

Mens Netto vil købe flere varer i udlandet, satser Fakta på en anden strategi.

I fremtiden vil der være flere udenlandske varer på hylderne i Netto.  Foto Norde Von Ernst

Der kommer næppe flere tyske, svenske og polske varer på hylderne i Faktas ca. 400 butikker i Danmark.

Det fortæller food- og non-food-chef Lars Rasmussen, efter Netto har meldt ud, at kæden vil satse på at købe flere udenlandske varer.

"Vi går efter de varer, som vores kunder ønsker, og derfor tror vi ikke, at det er vejen frem kun at købe varerne billigst muligt. Vi går efter de rigtige varer til den rigtige pris," siger han.

Ikke samme fordel

Administrerende direktør i Netto, Claus Juel-Jensen, fortæller i dag til Berlingske, at kæden vil bruge flere internationale leverandører.

Det skal gøre Netto mere konkurrencedygtigt over for konkurrenterne Aldi og Lidl.

Men Lars Rasmussen mener ikke, at Fakta vil drage den samme fordel ved at følge Nettos eksempel.

"Det er ikke altid billigere at købe ind i udlandet. Derudover er det også f.eks. fødevaresikkerheden samt varens kvalitet og smag, der er afgørende for os," siger han.

De samme priser

Som de to aktører med flest discountbutikker i Danmark er Netto og Fakta i skarp konkurrence om dagligvarekunderne.

Lars Rasmussen understreger, at Fakta ikke vil blive dyrere end Netto, fordi kæden har en anden indkøbsstrategi.

"Vi har i den grad i sinde at være konkurrencedygtige på vores priser. Det er hjerteblodet i det at drive en discountbutik," siger Lars Rasmussen.

Dansk Supermarked oplyser, at koncernen endnu ikke kan sige, hvilke varer eller typer af varer, som Netto vil købe i udlandet.

Læs også