Grøn turbo på det blå Danmark

En industri med forspring skal have endnu et skub, mener regeringen.

WREM STEEN

Langt de fleste værfter er lukket, men Danmark har stadig producenter af skibsudstyr og -komponenter, som ifølge Dansk Industri omsætter for »adskillige milliarder« hvert år. Den branche vil regeringen nu ifølge Politiken onsdag gøre både grønnere og mere konkurrencedygtig med den nye 'Vækstplan for Det Blå Danmark'.

Danske virksomheder har i forvejen et forspring med teknologier, der for eksempel begrænser luftforureningen fra skibe og får dem til at sejle længere på literen. Det vil man styrke yderligere. Men en række eksperter, ngo'er og fagfolk er skeptiske over for, om strategien for alvor kan føres ud i livet.

»Erhvervseffekten bliver minimal«, mener Peter Nedergaard, professor i statskundskab på Københavns Universitet.

»Det er begrænset, hvad politikerne kan gøre for at bygge det blågrønne Danmark op«, siger Keld Laursen, professor på Institut for Innovation og Organisationsøkonomi på Copenhagen Business School, til Politiken.

Næsten for godt

Begge peger på, at succes vil kræve, at de internationale miljøkrav for skibsfart ret hurtigt bliver strammet markant. Og selv om Danmark er en relativt stor søfartsnation, er det begrænset, hvor meget indflydelse vi har på de globale regler i for eksempel FN's internationale maritime organisation IMO.

Danske virksomheder risikerer derfor at havne i den paradoksale situation, at de har for stort et forspring og udbyder grønne, dyrere produkter, længe inden det bliver et krav at bruge dem.

»Hvis danske virksomheder producerer grønne løsninger, som ikke kræves internationalt, kan regeringens strategi få den omvendte effekt: at skade konkurrencevilkårene for Det Blå Danmark. Og det er langt fra sikkert, at danske virksomheder er de mest konkurrencedygtige, når leverancerne engang tager fart. Siemens' overtagelse af førertrøjen fra Vestas inden for off-shore vindmøller er et eksempel«, siger Peter Nedergaard til Politiken.

Grøn stramning

Afdelingschef John Nordbo fra WWF Verdensnaturfonden er enig.

»Derfor er det også skuffende, at det ikke nævnes med et ord i strategien, at Danmark arbejder for en afgift på skibsbrændstof i EU eller internationalt med henblik på at sikre, at de energieffektive rederier kan få en yderligere konkurrencefordel«, siger han.

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd mener derimod ikke, at Danmark kan få for langt et forspring.

»Vindmøller, isolering og pumper blev jo netop en eksportsucces, fordi Danmark var langt foran det internationale niveau«, siger Press-Kristensen til Politiken.

Både Det Økologiske Råd og Dansk Industri er dog enige i, at Danmark skal presse kraftigt på for strammere globale grønne regler for skibsfarten. Og det gør man skam også, forsikrer miljøminister Ida Auken (SF). Hun nævner, at det under det danske EU-formandskab lykkedes at få EU-landene til at indvilge i at følge IMO's regler om reduktioner af svovl i skibsbrændstof:

»Så vi er enige i, at det kræver strammere internationale miljøregler, før man for alvor kan løfte den grøn-blå strategi«, siger Ida Auken til Politiken.

BRANCHENYT
Læs også