Facebook kan true Google

Facebooks søgemaskine kan blive en "kæmpe trussel" mod Google, vurderer ekspert.

Søgemaskinen "Graph Search" vil i første omgang blive afprøvet på udvalgte profiler. Foto: Jeff Chiu/AP

Får Facebook succes med søgemaskinen "Graph Search", kan den blive en alvorlig konkurrent til Googles.

Sådan lyder vurderingen fra Peter Svarre, ekspert i digital kommunikation, som har fulgt Facebook siden opstarten.

"Google har godt vidst, at det ville ske på et tidspunkt, og der er ingen tvivl om, at de vil se den her søgemaskine som en væsentlig konkurrent. Det var også derfor, de lavede Google+, som de ikke har haft stor succes med," siger han.

Social søgemaskine

"Graph Search" er i sin nuværende form beregnet til sociale søgningerne, så brugerne f.eks. kan søge efter restauranter i en bestemt by omtalt af vennerne.

"De gnaver sig ind i et specifikt forretningsområde, som er baseret på det sociale og det, de faktisk har nogle data på. Men på sigt er der et enormt potentiale til, at det kan udbredes til alle mulige andre områder," siger Peter Svarre.

"Søgemaskinen vil ikke ligne en Google-konkurrent, men under overfladen er der ingen tvivl om, at den er det."

Forretningskritisk

Det er ikke kun konkurrenten Google, der kan blive presset, hvis "Graph Search" bliver en succes.

Andre virksomheder vil også være nødsaget til at optrappe tilstedeværelsen på Facebook, mener Peter Svarre.

"Hvis man ikke bruger Facebook, dukker man ikke op i søgeuniverset. Hvis Facebook får succes med sin søgefunktion, bliver det virkelig forretningskritisk for virksomhederne at være til stede på Facebook," siger han.

Søgemaskinen "Graph Search" vil i første omgang blive afprøvet på udvalgte profiler. Læs mere om det på engelsk her.

BRANCHENYT
Læs også