Boeings 787-krise fortsætter

Luftfart: 50 fly holdes indtil videre på jorden, efter problemer med batterier og det elektriske system, der er stort nok til at forsyne 500 huse.

Polske LOT er et af de flyselskaber, der påvirkes af, at driften indstilles. Her fremvises en Dreamliner for pressen tilbage i november.  Foto: Alik Keplicz/AP

Savannah

Boeings krise er blevet alvorligt skærpet, efter at luftfartsmyndigheder kloden rundt har indstillet driften af selskabets nye model 787 kaldet Dreamliner på ubestemt tid.

Ordrerne, der rammer et halvt hundrede fly, blev givet knapt et døgn efter, at et All Nippon Airlines-fly undervejs til Tokyo var blevet tvunget til at nødlande, da instrumenter advarede om røg i kabinen. Det var den hidtil alvorligste episode i en længere række af problemer, der har ramt alle tiders mest avancerede passagerfly godt et år efter, at det med betydelig forsinkelse kunne tages i brug af nu otte selskaber.

To japanske selskaber havde indstillet driften af deres i alt 24 Dreamliner-fly, men kort tid senere greb det amerikanske tilsyn FAA ind med en ordre om, at de fem 787-fly, som United ejer, blev holdt på landjorden indtil videre. Denne ordre omfattede kun de amerikanskejede fly, men blev hurtigt fulgt op af europæiske tilsyn, hvilket ramte polske LOT. Torsdag meddelte Air India, Lan Airlines og Qatar Airlines, at de fulgte direktivet fra FAA med øjeblikkelig virkning.

Boeing

Dreamliner

  • Grundlagt i Seattle 1916 af William E. Boeing
  • Hovedkvarter i Chicago
  • Omsætning 69 mia. dollars
  • Nettooverskud 4 mia. dollars
  • 174.000 medarbejdere
  • Dreamliner planlagt til

2008

  • Første udsættelse i oktober

2007

  • Herefter yderligere seks udsættelser
  • Første fly leveret oktober

2011

  • I alt leveret 50 Boeing 787
  • Ordrer på yderligere 800
  • Fra efteråret produktion af 10 fly pr. måned.
  • Ventet salg i løbet af 20 år: 5.000

Boeings adm. direktør, Jim McNerney, reagerede hurtigt med en erklæring, hvori det hedder, at selskabet har tillid til, at 787 er et sikkert fly, og at man står bag dets samlede integritet.

Erklæring kan dog ikke skjule, at der for den store koncern, som for få år siden i lyset af en stribe skandaler i en stræben efter et bedre image flyttede sit hovedkontor fra Seattle til Chicago, står meget på spil.

10 fly pr. måned

Dreamliner er resultatet af en kompliceret teknologisk udvikling og en avanceret produktion og kunne først lanceres med tre års forsinkelse i 2011. Boeing har for kort tid siden præsenteret ambitiøse planer om at fordoble produktionen til 10 fly pr. måned.

Der er leveret 50 Dreamliner-fly, og i ordrebogen er der yderligere 800. Boeing venter at sælge ikke mindre end 5.000 eksemplarer af den avancerede model, der skal erstatte den forældede 767. Selskabet har også indledt konstruktionen af en forlænget udgave.

Det er første gang i 34 år, at et nyt fly er blevet holdt tilbage på landjorden. Det skete sidst, efter at et DC-10-fly tabte en motor og styrtede ned i Chicagos lufthavn. 271 mennesker blev dræbt.

Dreamliner er bygget af avancerede kunststoffer, der er lettere end metaller. Det har samtidig elektriske styringssystemer, som erstatter mekaniske og hydrauliske. Begge dele kombineret med mere effektive motorer skulle give brændstofbesparelser på omkring 20 pct.

Det nye fly bruger så megen elektricitet, at det kan forsyne 500 enfamiliehuse. Elektriciteten går ikke kun til styring og sikkerhed, men også til avanceret komfort, som skal gøre modellen populær blandt passagererne. Som et afgørende led i denne udvikling er flyet udstyret med avancerede lithium-ion-batterier.

Den type batterier bruges også i mange computere og mobiltelefoner. De afgiver mere strøm i et hurtigere tempo, men batterierne er også kendte for at kunne overophede eller endog bryde i brand. Det var et af disse batterier, placeret i den bagerste del af flyet, der brød i brand, da en Dreamliner stod på landingsbanen i Boston. Varmeudviklingen var så voldsom, at boltene, der holdt batteriet, smeltede.

Sodsværtet batteri

Det var et batteri nær cockpittet, der onsdag morgen tvang Air Nippon-flyet til at nødlande. Øjenvidner beretter, at batteriet var sodsværtet, og at væske drev fra det, da det blev båret ud af flyet.

Boeings chefingeniør, Mike Sinnett, fastholder, at valget af de avancerede batterier var det rigtige valg i lyset af de designbegrænsninger, man arbejdede under. Flere eksperter oplyser, at det vil være muligt at erstatte lithium-batterierne med traditionelle batterier. Det er dog ikke nogen enkel sag. Det bliver kostbart, og det vil samtidig gøre flyet tungere.

Boeings økonomidirektør, Chaz Bickers, fastslår, at krisen indtil nu ikke har haft betydning for selskabets finanser. »Men det er for tidligt at vide mere end det.«

Boeings aktiekurs er på to dage faldet godt 5 pct. Det samlede fald er 27 pct., efter at Boeing i oktober 2007 gav meddelelse om den første af i alt syv forsinkelser. Forsinkelserne blev forklaret med tekniske problemer og problemer med at få den nødvendige kvalitet fra mange underleverandører. Boeing har indrømmet, at man udliciterede for mange dele, fordi underleverandørerne var villige til at dække en del af de enorme udviklingsomkostninger. Disse omkostninger vil først være dækket, når der er leveret hundreder, hvis ikke tusinder af Dreamliners.

BRANCHENYT
Læs også