Mærsk springer køen over i travl havn

En særlig taktik gør, at konkurrenter kun ser kølvandet af Mærsk-skibe.

Foto: Ole Lind

Det danske rederi Maersk Line kommer langt hurtigere af med sine containere end sine konkurrenter i den travle kenyanske havn i Mombasa, som befinder sig i det vækstrige Østafrika.

Maersk Line, som er verdens største containerrederi, har siden 2007 haft to ud af de i alt 17 kajer i den østafrikanske Mombasa-havn, og det er vigtigt, da der ofte er lange køer for at få lov til at komme af med sine vare i Kenyas største havn.

- Først og fremmest så venter vi kortere tid på at anløbe havnen, hvilket hjælper os meget især i perioder med kødannelse. De fleste rederier er nødt til at vente flere dage på at lægge til, men Maersk Line og Safmarine (Ejet af Maersk Line red.) har en fordel ved at vi kan få vores kunders fragt hurtigere ind til havnen, forklarer den regionale direktør i Østafrika hos Maersk Line Steve Felder.

Reserveret plads på forhånd

Ifølge direktøren skyldes den kortere ventetid det helt unikke set-up, som Maersk Line har stablet på benene i Mombasa.

- Siden 2007 har vi nemlig haft en hel speciel havneanløbsaftale, der går på at vi til hver en tid optager to kajer i den del af havnen, som tager sig af generelt fragt, og der benytter vi så vores skibes udstyr (til at flytte containerne af/på red.) til at operere skibene. Når der er plads i containerterminalen aftaler vi fra tid til anden med havnemyndigheder at anløbe der i stedet, hvor vi kan bruge landfaste kraner (ship-to-shore red.), der øger effektiviteten.

Mombasa er den travleste havn på den afrikanske østkyst, idet den i 2011 håndterede 770.000 teu, hvilket var en pæn fremgang på 10,8 pct. fra 2010. Havnen håndterede i 2011 dermed over dobbelt så mange containere, som den gjorde i 2006. Ca. halvdelen af fragten i Mombasa skal videre til Uganda, Sydsudan og Rwanda, som ikke har egen kystlinje.

Den næststørste havn i Østafrika er Dar es Salaam, der ligger i Tanzania, og her har Maersk Lines søsterselskab APM Terminals i længere tid bejlet til havnemyndighederne i landet, om at få lov til at drive kaj 5, 6 og 7, og stå for den fortsatte drift og udvikling af kaj 13 og 14, men har fortsat ikke formået at få en officiel underskrift i hus.

BRANCHENYT
Læs også