DSB opsiger kontroversielle kontrakter

Transportkæmpen har besluttet at opsige alle aftaler om samfundsrådgivning.

DSB har opsagt to aftaler med rådgivningsvirksomheder til en værdi af samlet 1,9 mio. kr. Arkivfoto: Polfoto/Jens Dresling

DSB har besluttet at opsige to kontrakter med rådgivningsselskaber efter skandalesagen med pr-bureauet Waterfront. Det oplyser det statsejede transportselskabs kommunikationsafdeling.

Beslutningen er en konsekvens af, at det under afdækningen af samarbejdet mellem DSB og Waterfront er kommet frem, at "bureauet har foretaget politiske vurderingerne, der går udover, hvad DSB har ønske om." Blandt andet har Waterfront lavet psykologiske profiler af politikere for DSB.

"Vi reducerede i november 2012 rådgivningsomfanget og præciserede i den forbindelse også, at ingen kunne agere på DSB's vegne," siger Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB, og tilføjer: "Da der kan herske tvivl om, det har været tilstrækkeligt, har vi derfor besluttet helt at stoppe rådgivning på det område."

Vil fjerne tvivlen

DSB oplyser, at selskabet siden november 2012 har haft aftaler med to bureauer om samfundsrådgivning til en fast pris på 80.000 kr. pr. måned svarende til 1,9 mio. kr. om året. Aftalen med Waterfront var allerede indstillet. 

Nu ønsker man at fjerne en eventuel tvivl om, at transportselskabet tager afstand fra de metoder, der er blevet beskrevet i medierne siden et indslag i DR Nyheder startede lavinen af problematiske sager med historien om den DSB-kritiske journalist Lars Abild, der angiveligt blev holdt i skak ved, at DSB betalte Waterfront for at holde ham travlt beskæftiget.

Samtidig er det kommet frem, at Waterfronts direktør, Lars Poulsen, har videregivet fortrolige oplysninger om Lars Abilds helbred til DSB.

Klar til at stramme op

Det har blandt andet ført til, at DSB's ledelse har iværksat en uvildig undersøgelse af samarbejdet med netop Waterfront.

"Vi har naturligvis som andre virksomheder behov for rådgivning på en lang række områder, herunder om politiske forhold. Men den her sag viser, hvor vanskeligt det er at begrænse det arbejde i praksis," siger Jakob Høyer.

"Vi vil naturligvis, når undersøgelsen foreligger, vurdere opstramning også i forhold til etiske regler i DSB."

BRANCHENYT
Læs også