Lusket iPhone-finte fuser ud

Mystiske uheld har været en dyr bivirkning, når en ny iPhone er kommet på markedet.

Da iPhone 4S kom ud på det danske marked, så Alka end en femdobling i antallet af iPhone-skadesager, og omkostningerne steg over to måneder med mere end en million. Foto: Jeff Chiu/AP

Lanceringen af en ny model af Apples populære iPhone har tidligere betydet, at forsikringsselskaberne oplevede tydelige stigninger i antallet af sager om stjålne og tilskadekomne telefoner.

Men sådan er det tilsyneladende ikke længere.

Forsikringsselskaberne Alka, Top Danmark og If fortæller alle, at de ikke så en markant stigning i sager omkring lanceringen af iPhone 5 i september.

Fokus på problemet

Da iPhone 4S kom ud på det danske marked, så Alka end en femdobling i antallet af iPhone-skadesager, og omkostningerne steg over to måneder med mere end en million.

Tendensen var dog langt fra den samme, da danskerne fik adgang til iPhone 5.

"Vi vil gerne selv tro, at det er, fordi vi har sat ret hårdt ind over for svindel, og fordi det rygtes, at det faktisk ikke er så nemt at melde sin iPhone stjålet," siger Lise Agerley, kommunikationschef hos Alka, og fremhæver desuden et øget mediefokus på problemet.

Genkender tendensen

Også Top Danmark og If oplyser, at de ikke har set markante stigninger i skadesager i forbindelse med iPhone 5.

Faktisk oplevede Top Danmark en lille nedgang sammenlignet ned månederne inden lanceringen.

BRANCHENYT
Læs også