DSB har sat deadline for undersøgelse

Vi væmmes alle ved de metoder, der er beskrevet i medierne, skriver DSB-chef i intern besked.

Jesper Lok havde regnet med, at han primært skulle rydde op i DSB's anstrengte økonomi. Men der er kommet endnu en opgave på listen. Foto: Lars Krabbe

Undersøgelsen af det meget omtalte og tilsyneladende kontroversielle samarbejde mellem pr- og lobbybureauet Waterfront og DSB skal være klar senest den 15. marts.

Det oplyser det statsejede transportselskabs adm. direktør Jesper Lok i en meddelelse, der fredag er sendt rundt til medarbejderne.

Tanken om, at der er foregået sådan noget i DSB, er ubehagelig for os alle.

Jesper Lok, adm. direktør, DSB

"Vi har sat en uvildig ekstern undersøgelse i gang med det ene formål at finde ud af, hvad der er op og ned i den sag her. Kammeradvokaten deltager i undersøgelsen, og det er vi meget glade for. Vi har alle en interesse i at komme til bunds i sagen så grundigt og hurtigt som muligt," skriver Jesper Lok blandt andet.

Lever ikke op til krav

Dermed kommer tidsfristen for undersøgelsen ikke til at leve op til kravene fra trafikordførerne hos bl.a. Venstre og Enhedslisten, der gerne havde set, at undersøgelsen var klar om senest en måned.

Det er advokatfirmaet Bruun & Hjejle, der skal udfærdige undersøgelsen, som desuden får deltagelse af Kammeradvokaten. Det var det samme advokatfirma, der stort set frikendte DSB-bestyrelsen i sagen om DSB First. Fra politisk side har der da også været kritik af det valg.

I de seneste dage er det blandt andet kommet frem, at pr- og lobbyvirksomheden Waterfront, som DSB-chefen i sin skrivelse til medarbejderne konsekvent kalder "samfundsrådgiver",  angiveligt har haft til opgave at passivere en af landets mest DSB-kritiske journalister. Det er ligeledes beskrevet, hvordan Waterfront har videregivet fortrolige helbredsoplysninger om samme journalist, og senest også hvordan Bureauet har leveret en række psykologiske profiler på politikere til DSB.

Vi væmmes alle

Det fik tidligere fredag DSB til at opgive samarbejdet med alle samfundsrådgivere. Det drejer sig om pr- og lobbyvirksomheden Gunbak, mens Waterfront-samarbejdet allerede var opsagt.

"Jeg ved, vi alle væmmedes over at høre om de metoder, der er beskrevet i medierne. Tanken om, at der er foregået sådan noget i DSB, er ubehagelig for os alle. Det er ikke den måde, vi ønsker vores virksomhed drevet. Derfor besluttede vi også at igangsætte en uvildig ekstern undersøgelse. Der må jo ikke herske tvivl om, at vi tager afstand fra de metoder, der er beskrevet," skriver Jesper Lok.

Kontakt til rådgivere

Meget tyder på, at det problematiske samarbejde med Waterfront primært er foregået før Jesper Loks tiltrædelse i DSB i 2012. Han erkender dog, at han, på trods af, at DSB har en stor kommunikationsafdeling, selv benyttede sig af bureauets ydelser sidste sommer, da han skulle præsenteres for Folketingets trafikordførere.

I brevet til medarbejderne bliver han således spurgt, om han har haft kontakt til samfundsrådgivere.

"Naturligvis, blandt i forbindelse med Trafikordførernes sommertogt sidste år, hvor DSB-kolleger deltog på flere strækninger, og jeg tog imod, da de kom tilbage til København. Men de metoder, der er omtalt i medierne, dem kan jeg ikke genkende," svarer han.

BRANCHENYT
Læs også