En markedsplads uden håndslag

Prisen kommer i fokus, når der handles på e-markedspladserne. Virksomhederne kan spille leverandørerne ud mod hinanden for derefter at vælge det billigste tilbud.

Efter en træg begyndelse har flere danske virksomheder indset, at der er penge at spare ved at handle over nettet. De såkaldte e-markedspladser giver firmaer mulighed for at få det billigste tilbud fra leverandøren uden selv at bruge tid på at indhente priser. Markedet for e-handel er i vækst, hvilket man tydeligt mærker i virksomheden Scanmarket ved Solbjerg i Århus. E-markedspladsen blev etableret i 1999, og i dag er 30 af de 100 største danske virksomheder blandt kunderne.

»Inden for de seneste 12 måneder er det virkelig gået stærkt. Hver uge er der nye virksomheder, der tegner abonnement hos os. Det er fortrinsvis større firmaer, men systemet er ved at blive så anerkendt, at også små og mellemstore virksomheder følger med,« oplyser Vagn Nielsen...

Læs også