Verdens største bank får dansk håndsrækning

Citigroups kunder vil om kort tid via internettet få direkte adgang til det store valutamarked via systemer, som er udviklet af danske Saxo Bank.

New York
Verdens største bank, Citigroup, har søgt hjælp fra danske Saxo Bank for at kunne give sine kunder bedre muligheder for at deltage i handlen med valutaer, som de senere år har oplevet en eksplosiv vækst.

De to banker meddelte tirsdag fra storbankens hovedkvarter på Manhattan, at Citigroups kunder i USA allerede inden jul vil kunne bruge den platform, som Saxo Bank har udviklet til handel på internettet.

I begyndelsen af det kommende år vil den gigantiske banks kunder rundt om i verden få mulighed for at bruge det samme system, og det er tanken, at systemet på lidt længere sigt også kommer til at omfatte handel med aktier, obligationer og råvarer. Disse muligheder kan Saxo Banks egne kunder allerede udnytte.

Saxos adm. direktør, Kim Fournais, der var en af bankens stiftere i 1992, indrømmer, at kombinationen af den relativt lille danske bank og Citi ved første blik kan virke som et mildt sagt umage par.

»Det er imidlertid et eksempel på, at de store banker er gode til mange ting, men at selv de største ikke kan alt. Vi stiller nu faciliteter, som det har taget meget lang tid at udvikle, til rådighed for dem og deres kunder.«

Saxo Bank lancerede sin første internet-platform til handel med værdipapirer i 1998. Siden da er den konstant blevet videreudviklet og forbedret. Blandt bankens 1.250 medarbejdere er der i dag ikke færre end 300 med ekspertise i informationsteknologi.

Verdens bedste
»Vi har haft stor succes med udviklingen af det avancerede system, hvor private kunder kan gå direkte ind i markedet i stedet for som tidligere at gå gennem deres rådgivere eller mæglere i banken,« forklarer direktør Fournais.

»Fagtidsskrifter har flere gange kåret os og vores system som verdens bedste. At Citi nu er blevet så begejstret for det, at de kom til os for at få et samarbejde, ser vi naturligvis som et blåt stempel af både systemet og vores bank.«

Valutahandel direkte over internettet er allerede muligt for kunder hos de 85 partnere i 40 lande, som Saxo Bank har. Den direkte adgang gør det ikke kun lettere, men også billigere at handle, end det var tilfældet, da den slags skulle klares over en telefon.

Chefen for Citis valuta-afdeling, Jeff Feig, taler om en naturlig udvidelse af de tilbud, som banken allerede kan give sine kunder. Det nye system henvender sig ikke kun til virksomheder og institutioner, men også til enkeltpersoner.

Svimlende handel
Ifølge den internationale BIS bank i Basel handles der nu hver dag valuta for 3.000 mia. dollars. Rekorden for Saxos internetsystem lyder på 344.000 handler i løbet af et enkelt døgn. Over internettet handles der 24 timer i døgnet.

Kim Fournais oplyser, at Saxo ikke har solgt eller udliciteret sit system til den amerikanske storebror. Derimod har banken indgået en aftale, så man får andel i den omsætning, som Citis kunder vil give.

Samtidig vil navnet Saxo Bank dukke op, når de amerikanske kunder går ind på Citis system.

»Derfor er vi da også stolte af, at så stor en bank valgte os som partner i erkendelse af, at vi kunne noget, som de havde brug for at tilbyde kunderne. Det er kunder, som i vore dage er bedre orinteret og mere sofistikerede end nogen sinde,« siger direktør Forunais.


BRANCHENYT
Læs også