Netto-gevinst

Stor fremgang i Sverige

DETAILHANDEL Det gik betydeligt fremad for Netto-supermarkederne i Sverige sidste år, hvor Nettos omsætning steg med 70 pct. til 2,1 mia. svenske kroner (ca. 1,7 mia. kr.), skriver den svenske avis Dagens Industri. Også den tyske lavpriskæde Lidl gjorde det godt, endda bedre end Netto. Lidls omsætning steg med 85 pct. til 3,2 mia. s.kr. Tilsammen øgede de to lavpriskæder deres markedsandel fra 1,5 pct. i 2004 til 2,5 pct. sidste år. Derimod faldt Coops markedsandel med 0,9 pct. til 16,3 pct., og Coops omsætning faldt med godt en milliard til 34,3 mia. s.kr.

Den største på det svenske dagligvaremarked er stadig ICA, som sidste år øgede omsætningen med 2,5 pct. til 75,6 mia. s.kr. ICA's markedsandel er på 35,8 pct. /ritzau/..

BRANCHENYT
Læs også