Er der en vej op?

Vox pop

Danmark hænger på snart femte år i dyndet med lav vækst og trængte muligheder for virksomhederne. Er der snart en vej op? Kan man forberede sig på fremtiden? I så fald: hvordan?

Vi har bedt tre erhvervsledere og en ambassadør om deres bedste guldkorn.

Steen Riisgaard, CEO, Novozymes

»Vi skal have nogle bedre rammevilkår for virksomhederne. Jeg mener ikke kun, at lønningerne skal ned – alting er for dyrt i Danmark. Hvorfor skal dagligvarer for eksempel koste 43 pct. mere i Danmark, end de koster i Holland? Jeg er slet ikke uenig med Niels Smedegaard om lønningerne, men der er også mange andre ting at skrue på.«

Jørgen Huno Rasmussen, CEO, FLSchmidt

»Det er svært, men man må søge mod væksten i u-landene og i Asien, Latinamerika og i stigende grad Afrika. Gør vi det i tilstrækkelig grad, får vi eksporten op. Vi har f.eks. påtaget os at drive kundernes fabrikker. I stedet for at kæmpe om det samme, åbner vi nye markeder.«Laurie S. Fulton, USA's ambassadør i Danmark

»Vi sætter større pris på iværksættelyst i USA. Så længe man lærer, er det i orden at fejle. Danske firmaer er meget innovative, men på en meget problemløsningsagtig måde. Og så vil jeg sige: Følg ikke efter mængden, men find selv ud af, hvad der giver mening for din virksomhed.«

Bjørn Kjos, CEO, Norwegian

»Virksomhederne er simpelthen nødt til at tilpasse sig den globale konkurrence. Hvis man er til stede i Indien, er man nødt til at spille efter indernes regler og ikke de skandinaviske. Sådan bliver det oftere. Hvis ikke man vænner sig til det, dør man. Og hvis landene lukker grænserne og tror, at de kan skåne deres arbejdsstyrke, synker de.«

BRANCHENYT
Læs også