Maersk Line i strid modvind i 2013

Startskuddet er gået til til nye rateforhøjelser på Asien og Europa i 2013.

Foto: Carsten Andreasen

I 2012 lykkedes det containerrederierne at løfte raterne på Asien-Europa i fem ud af otte generelle rateforhøjelser. De massive rateforhøjelser på 170 procent fra 700 USD til 1.900 USD per teu i foråret 2012 er uden fortilfælde, men sandsynligheden for, at Maersk Line og de øvrige redere kan gentage succesen i indeværende år er meget lille, skriver nyhedsbrevet Alphaliner tirsdag.

Hapag-Lloyd bebudede i sidste uge og som det første en rateforhøjelse på 750 USD per teu fra 15. marts, men det er ikke lykkedes i de forløbne tre måneder trods højsæson på til nytåret i Asien. Raterne er kun steget 250 USD/teu fra november til januar, og der er intet, der kan retfærdiggøre markante stigninger i lang tid fremover med alt for mange skibe og svag efterspørgsel,  påpeger Alphaliner.

Hapag-Lloyd forsøger med stor rateforhøjelse 

Udspillet fra Hapag-Lloyd har snarere karakter af en defensiv taktik, der skal forhindre et markant ratefald efter det kinesiske nytår i midten af februar. Balancen mellem udbud og efterspørgsel forbliver negativ med antallet af nye skibe på over 10.000 teu på Asien-Europa.

Sidste års rateforhøjelser var drevet af redernes desperate finansielle situation. Den er mere lys nu, men det vil ironisk nok gør det sværere for rederne at bevare ratedisciplinen. 47 nye skibe mellem 10.000-18.000 leveres i løbet af de næste 10 måneder. Selv hvis rederne undlader at introducere nye services, vil effekten af den forøde kapacitet være markant.

Rater stiger hurtigere og i kortere perioder 

SCFI-rateindeks falder for første gang i 2013 

Alphaliner: Skarpt fald i efterspørgslen rammer nu 

BRANCHENYT
Læs også