Vinteren knækkede hvert femte IC4-tog

De nye IC-tog havde det svært i december, hvor knap 300 erstatningstog blev sat ind.

187 planlagte afgange med IC4 i december måtte enten aflyses eller varetages af et andet tog. ØSTERLUND SØREN

Den danske vinter har indtil videre været en barsk omgang for de italiensk producerede IC4- og IC2-tog.

I hvert fald måtte DSB i løbet af december ændre 284 afgange med en af de to nye togtyper, der i stedet blev kørt af en helt anden togtype som eksempelvis IC3, fordi der var tekniske problemer med de italienske tog. Det svarer til 22 pct. af alle planlagte afgange med IC4 eller IC2.

Det fremgår ifølge Ingeniøren af den nyeste IC4-statusrapport leveret fra DSB til Folketingets Transportudvalg.

Ikke tilfredsstillende

Det er angiveligt særligt det regionale IC2-tog, der har haft problemer. Omtrent halvdelen af afgangene med det leveringsmæssigt stærkt forsinkede tog, der først er blevet indsat i driften på Vejle-Kolding-strækningen i andet halvår af 2012, er således blevet kørt af enten et MR-tog eller et IC3-tog.

"Driften med IC2 i december har ikke været tilfredsstillende. Der er kørt 1.275 km, og der har været syv tekniske hændelser og to nedbrud. Fejltyperne har været problemer med dør-/skydetrin, power pack (motorsystemet) og IDU (computersystemets datadiagnoseenhed, integrated diagnostic unit)," skriver DSB ifølge Ingeniøren i redegørelsen.

17 pct. har problemer

Bedre ser det ud for IC4-togene, der blandt andet kører som lyntog på flere daglige afgange mellem Aarhus og København og på strækningerne Aarhus-Esbjerg og Aarhus-Aalborg.

I december måtte man dog aflyse eller udskifte IC4-toget på 187 afgange. Der var planlagt 1.079 afgange, og dermed svarer andelen af IC4-nedbrud til godt 17 pct. Som hos lillesøster-toget IC2 er der primært tale om fejl med dør/skydetrin, IDU samt klimaanlægget.

BRANCHENYT
Læs også