B&O vil åbne 50 butikker i Kina i år

Den danske tv- og hifiproducent udvider samarbejdet med kinesisk partner.

For godt 14 dage siden meddelte B&O, at man planlægger at nedlægge op til 125 urentable butikker primært i Europa. Foto: Sanne Vils Axelsen

Danske Bang & Olufsen gør klar til at øge indsatsen markant på det potentielt lukrative kinesiske marked.

Det sker gennem den kinesiske samarbejdspartner Sparkle Roll, der skal åbne og drive en række nye butikker i verdens mest folkerige land.

B&O har således tirsdag underskrevet en aftale med Hengzhunzixun co., der er et selskab ejet af Sparkle Roll (51 pct.) og Sparkle Rolls topchef, Qi Jianhong (49 pct.).

Kendskabet skal udvides

Det er planen, at Hengzhunzixun skal åbne og drive tre nye B1-butikker i byerne Chongqing, Wuhan og Wuxi. Dertil kommer, at Sparkle Roll forventer at åbne mere end 50 dedikerede B&O Play-butikker i år på tværs af Kina.

Der er tale om butikker, der er mindre end de traditionelle B1-butikker. De nye butikker vil samtidig blive placeret i lokaliteter med høj trafik som eksempelvis en shop-in-shop i et stormagasin eller butikscenter.

"De dedikerede B&O Play-butikker vil alene tilbyde sortimentet fra B&O Play. Hovedformålet med B&O Play-butikkerne er at udvide kendskabet til Bang & Olufsen-brandet samt at generere trafik til de nuværende B1-butikker," skriver B&O i en børsmeddelelse.

Påvirker ikke forventningerne

Aftalen ventes ikke at påvirke B&O's forventninger til indeværende regnskabsår.

Så sent som for godt 14 dage siden meddelte B&O, at man planlægger at nedlægge op til 125 urentable butikker primært i Europa. Til gengæld sættes der nu fart på udbredelsen af selskabets produkter i Kina.

BRANCHENYT
Læs også