Vognmænd skal køre langt efter nummerplader

Torsdag lukker Skat 23 af sine 27 nummerpladekontorer.

Vognmændene bruger de særlige nummerplader til særtransporter. Foto: Gorm Branderup

Bilejerne skal selv omregistrere deres biler via nettet, og 1.600 bilforhandlere og synshaller har overtaget de fleste opgaver med motorregistrering og nummerpladeudlevering.

Derfor lukker Skat nu 23 af 27 nummerplade-ekspeditioner. Fra 1. februar vil kun Aalborg, Aarhus, Odense og Høje-Taastrup være tilbage som såkaldte motorcentre.

Digitale løsninger

"Der ikke er længere behov for SKATs 27 nummerpladeekspeditioner, fordi vi med digitale løsninger til både professionelle og private har været i stand til både at øge serviceniveauet og reducere omkostningerne. Derfor lukker vi nu 23 af vores nummerpladeekspeditioner," forklarer skattedirektør for SKAT Motor, Claus Bruun Johannesen.

Det digitale motorregister blev indført for et halvt år siden, og det har medført, at Skats nummerplade-ekspeditioner er faldet 85 pct.

Kun særlige tilfælde

"Som almindelig bilejer vil man som udgangspunkt kunne klare alt omkring nummerplader på nettet eller gennem én af de 1.600 bilforhandlere og synshaller, der er godkendt som autoriserede nummerpladeoperatører," tilføjer Claus Bruun Johannesen.

Det betyder ifølge Skat, at det kun i særlige tilfælde vil være nødvendigt at bruge et af de fire motorcentre - eksempelvis til udlevering af nummerplader til ambassade- og lufthavnsbiler.

Kritik fra vognmænd

Men de fire motorcentre er for lidt, lyder det fra ITD, der er brancheorganisation for den danske vejtransport. Der findes cirka 6.000 vognmænd med godt 45.000 lastbiler i Danmark.

Mange af disse vognmænd vil nu med Skats beslutning få urimeligt langt for at hente eksempelvis nummerplader til blokvogne, mener organisationen.

"Hvis en vognmand i Tønder skal bruge numerplader til sin blokvogn, skal han nu hente pladerne i Aarhus eller Odense. I dag kan vognmanden hente pladerne i Tønder og Haderslev," lyder kritikken fra Jørn-Henrik Carstens, der er chefkonsulent for ITD.

Han mener, at også vognmændene bør have mulighed for at hente de særlige nummerplader eksempelvis hos synshallerne.

Ønske om midlertidig løsning

"Det drejer sig om et meget lille antal nummerplader, men for den enkelte vognmand vil det give unødigt besvær i dagligdagen," siger Jørn-Henrik Carstens.

IDT opfordrer Skat til enten at sende de særlige nummerplader med posten eller til at oprette nogle midlertidige udleveringssteder.

Blokvognene har særlige nummerplader, fordi de bruges til særtransporter, der overskrider færdselslovens maksimalgrænser for mål eller vægt.

BRANCHENYT
Læs også