Wozniacki lokkede Ronaldo til Herning

Flere store sportsnavne var interesseret i danske JBS. Valget faldt på Cristiano Ronaldo.

Inden for de nærmeste uger skal JBS på besøg hos Cristiano Ronaldo, hvor man skal forsøge at fastlægge stilen i den nye tøjserie nærmere.  Foto: JBS

Det vakte opsigt på ledelsensgangen hos tekstilvirksomheden JBS i Herning, da selskabet i oktober sidste år fik en henvendelse fra en af verdens bedste fodboldspilllere portugisiske Cristiano Ronaldo.

Gennem en rådgiver lod Real Madrid-stjernen vide, at han var interesseret i et samarbejde om en undertøjs- og strømpekollektion.

Faktisk var henvendelse fra Ronaldo blot en af flere fra sportsstjerner, der havde set sig lune på det familieejede selskabs produkter. Tidligere havde den amerikanske basketstjerne Dwayne Wade vist interesse for et samarbejde, der faldt til jorden på grund af spillerens samarbejde med Nike. Også de tidligere tennisstjerner Andre Agassi og Steffi Graf ønskede at slå sig sammen med JBS.

Et unikt tilbud

Fælles for alle henvendelser er, at de er inspireret af den danske tekstikvirksomheds samarbejde med den danske tennisspiller Caroline Wozniacki, der har lagt navn til en undertøjsserie.

JBS Textile Group
  • JBS er Danmarks største producent af undertøj - med flere end 300 medarbejdere.
  • Det er en familieejet og familiedrevet virksomhed.
  • Navnet JBS står "Jens Bjerg Sørensen", der i 1939 stiftede virksomheden.
  • I det seneste årsregnskab (2010/2011) noterede JBS et bruttoresultat på 74 mio. kr. og et resultat på 14,3 mio. kr.
  • Selskabet har en egenkapital på 102 mio. kr.

Da tilbuddet fra Cristiano Ronaldo dukkede op, slog JBS til.

"Det var et unikt tilbud. De fortalte, at de havde fået øjnene op for os, fordi de har fulgt samarbejdet med Caroline. Så kontaktede de os, og vi mødtes i New York," fortæller JBS' adm. direktør Michael Alstrup til epn.dk.

Ikke et ord om penge

Han vil ikke oplyse, hvordan økonomien i en aftale med en af verdens største sportsnavne ser ud, men som lederen af den midtjyske virksomhed bemærker, så "risikerer man ikke virksomhedens eksistens med aftalen". 

I første omgang skal Ronaldo have et engangsbeløb, men senere kan hans indtjening vokse, hvis produkterne sælger godt. Det samme gælder gevinsten for den danske virksomhed, der imødeser en travl tid med flere og flere ansatte.

Et stort potentiale

Det væsentligste for JBS er dog, at aftalen med den modebevidste Ronaldo styrker virksomhedens ambitioner om at brede sig til en større del af verden. Den proces begyndte med aftalen med Caroline Wozniacki, og når Ronaldo-serien bliver lanceret sidst i 2013 eller først i 2014 får selskabet et mandligt modsvar til Wozniacki-produkterne, der efter få måneder på markedet endnu ikke har tjent sig selv hjem.

"For os er forretningspotentialet kæmpestort. Vi har været her i 74 år og haft en veldrevet virksomhed, men det er klart, når vi kigger på verden som marked, så er det svært at komme bredt ud. Det vil koste mange millioner, fordi vi er ukendte i Sydeuropa, Asien og USA. Med Caroline har vi set en åbning, og når vi alligevel er ved at sætte systemerne op, så er det rart, at vi både kan pakke tøj til kvinder og mænd. På den måde understøtter mærkerne hinanden," siger Michael Alstrup.

Designet ikke på plads

Endnu er designet for det nye mærke ikke på plads. Det står dog klart, at der bliver tale om en kollektion, der henvender sig til de yngste fans, og en kollektion, der henvender til yngre, modebevidste mænd.

Inden for de nærmeste uger skal JBS-folkene og selskabets designere på besøg hos Cristiano Ronaldo, hvor man skal forsøge at fastlægge stilen nærmere. Det endelige design skal være klar i marts, der skal tages billeder i april, og så er det håbet, at tøjet kan være parat, inden julehandlen. JBS-direktøren understreger dog, at det er tvivlsomt, om man når det.

BRANCHENYT
Læs også