Ung it-komet har vendt nedtur

Kvinde i mandsdomineret it-verden er ved at genrejse presset internetfirma.

Marissa Mayer forsøger at genrejse Yahoo, som engang var en af it-branchens mest fremtrædende selskaber. Foto: AP/Laurent Gillieron

Los Angeles

Engang var søgemaskinen Yahoo lig med porten til internettet.

Men med over 80 procent af alle internet-søgninger, der driver annoncemarkedet, er det i dag Google, der kører konkurrenter fra Microsoft og Yahoo midtover på den front.

Yahoo med hovedsæde i Sunnyvale i Californien har omvendt haft det hårdt de seneste år, men måske er udviklingen ved at vende til det bedre.

Første salgsvækst i fire år

Yahoos regnskab for fjerde kvartal 2012 bød i hvert fald på en salgsvækst for første gang siden 2008.

Renset for den del af omsætningen, som sendes videre til Yahoos partnere, steg koncernens omsætning med 4 pct. til 1,22 mia. dollars, hvilket udløste et overskud per aktie på 32 cent eksklusive visse poster.

En stor del af æren tilskrives selskabets unge kvindelige topchef Marissa Mayer, som må siges at have haft lidt af en kometkarriere i den amerikanske it-industri.

Udsat position

Den 38-årige kvinde arbejdede i 13 år for Google, hvor hun blandt andet stod bag udviklingen af Google Maps, Google Earth, Street View, iGoogle og diverse andre tjenester.

Hun blev den tredje person på bare ét år, der skulle stå i spidsen for den kriseramte internetgigant med et krav om øjeblikkelig fremgang.

Marissa Mayer var seks måneder henne i sin graviditet, da man hentede hende fra Google, og det vakte opsigt, da hun nøjedes med at holde to ugers barsel i forbindelse med fødslen.

Satsning på det mobile område

Yahoo kan ikke længere konkurrere om markedsandele på de nuværende søgninger, men topchefen vil i stedet tage kampen op med de nuværende giganter ved at satse intensivt på det mobile område.

Selvom Google også har satset stort på mobil søgning, er kampen om markedsandele kun lige begyndt, lyder meldingen.

”Når man ser på, hvad folk bruger deres telefon til, så er det meget simpelt: Det drejer sig om mails, vejret, sportsresultater, aktiekurser, videoer, dele billeder og nyheder. Der er masser af muligheder for Yahoo, fordi vi har indholdet og de informationer, som folk ønsker. Det handler om at gøre det nemt og relevant at benytte på det mobile område,” siger Marissa Mayer til tv-stationen CNN.

Investorerne bakker op

Indtil nu har investorerne kvitteret for Marissa Mayers planer og initiativer. Yahoos aktier er nemlig steget med 30 procent, siden hun i juli 2012 overtog den varme stol.

Der er fortsat et godt stykke op til niveauet for fem år siden, da Yahoos nedtur begyndte. 

Koncernen blev inden da set som en af it-branches mest avancerede og toneangivende selskaber, og aktiekursen steg i de første år fra 13 til 108 dollars.

Usikker fremtid

Siden stagnerede udviklingen, og Yahoo fik aldrig rigtig udviklet sin egen teknologi til de avancerede søgninger.

Væksten i mobil annoncering kan dog ifølge eksperter vende op og ned på situationen, ligesom gennembruddet for søgning og sociale medier gjorde det ved den tidligere generation af internet-giganter som netop Yahoo, AOL og andre.

BRANCHENYT
Læs også