Samsung i fremgang på tabletmarked

Samsung Electronics har mere end fordoblet sin markedsandel på det hastigt voksende tabletmarked, hvor stadig flere spillere presser sig på.

Foto: Richard Drew/AP

Samsungs tabletter, der er baseret på Googles Android og Microsofts Windows 8 styresystemer, har vist sig at kunne give Apple kamp til stregen. Den nye iPad Mini samt den nye generation af iPad har dog holdt Apple på toppen, som den klare markedsleder i fjerde kvartal, viser nye tal.

Samsungs tabletsalg steg 75 pct. i fjerde kvartal, og selskabet haler dermed en smule ind på den solide markedsleder Apple.

Det globale tabletsalg steg samlet til 52,5 mio. enheder i perioden hvor Samsungs markedsandel sprang til 15 pct. fra 7,3 pct. i 2011. Apples markedsandel faldt i samme periode til 44 pct. fra 52 pct., viser tal fra analysevirksomheden IDC, som nævner lavere priser på tabletterne og nye produkter har øget efterspørgslen efter tabletcomputere.

- Når industriens sværvægtere lancerer nye produkter, samtidig med at nye spillere såsom Microsoft entréer markedet, så fører det til en voldsom stigning i forbrugernes interesse, og det skabte et meget stabilt salg i løbet af juleperioden. De rekordstærke kvartalsregnskaber (for tabletproducenterne red.) står i skarp kontrast til PC-markedet, som oplevede et fald i styksalget i fjerde kvartal, udtaler direktør med fokus på tabletmarkedet hos IDC Tom Mainelli til Bloomberg News.

Spagt Microsoft-forsøg

Amazon.com indtog med sin Kindle Fire tredjepladsen på tabletmarkedet, da salget af tabletten i fjerde kvartal steg til 6 mio. enheder sammenlignet med 4,7 mio. året før. Amazons markedsandel steg dermed til 12 pct. fra 8,3 pct. i tredje kvartal. Det var dog stadig en tilbagegang fra 16 pct. fra fjerde kvartal 2011.

Microsoft udgav i oktober sin egen tablet, Surface, i et forsøg på at dæmme op for tabene på det stadig faldende PC-marked, men Surface solgte dog ikke mere end 900.000 enheder i perioden. Microsoft-tabletten var dermed slet ikke tæt på at opnå en topplacering på tabletmarkedet.

Microsofts operativsystem Windows benyttes på mere end 90 procent af verdens computere, men dette er ikke tilfældet på tabletmarkedet, hvor Apples iOS og Googles Android dominerer.

BRANCHENYT
Læs også