Danmark vil sikre skibsfarten ved Arktis

Søfartsstyrelsen har iværksat planen, der skal sikre den arktiske sejlads.

Isbjerge tæt på Grønlands kyst. Foto: AP/Brennan Linsley

Det er nyt, og derfor er kravene til sikkerheden i forbindelse med sejlads i Arktis også nye. Fordi Arktis rummer så stort potentiale for danske skibsfart med øgede sejladsmuligheder og større råstofudvinding og dermed større handel til følge, er Arktis et af punkterne i den maritime vækstplan.

Fem indsatsområder er sat som de vigtigste for at sikre den sikkerhedsmæssigt korrekte sejlads for miljø og mandskab, i vækstplanen. Det er at lave en lov om sejladssikkerheden ved Grønland, at arbejde for gennemførelse af IMOs polarkode, at gennemføre et pilotprojekt om satellitbaseret overvågning, styrke samarbejdet med de andre arktiske stater og at arrangere et samarbejde i dansk-russisk regi om sejlads- og søsikkerhed.

Allerede godt i gang

Alle fem punkter er godt i gang, lyder det fra Andreas Nordseth, direktør for Søfartsstyrelsen.

Rusland liberaliserer Nordøstpassagen 

"Alt er prioriteret for os, der er ikke gradsforskel i arbejdet med det arktiske," siger han til ShippingWatch.

Lovforslaget om sejladssikkerhed i Grønland skal førstebehandles i februar, og det forventes at blive vedtaget inden sommerferien.

Når det gælder gennemførelsen af IMOs polarkode, det vil sige internationale regler for sejlads i Arktis, trækker arbejdet lidt længere ud end forventet, da polarkoden nu også er ved at få indarbejdet et miljømæssigt aspekt.

Svær enighed om polarkode

"Der har været et relativt langt tilløb til enighed om polarkoden, men man må sige, at det kører nu, og vi forventer, at den er færdig i 2014, og så vil vi arbejde for en hurtig ikrafttrædelse, men som med andre IMO forhandlingsscenarier, så kan det tage tid. Vi tror dog på, at vi er i god gænge med det," siger Andreas Nordseth.

En del af polarkodepunkter er koordineret sejlads for krydstogtskibe. På det område er der udfordringer med at finde ud af, hvordan det i praksis skal reguleres, men Søfartsstyrelsen overvejer pt. en konkret it-baseret overvågningsløsning.

Totalovervågning af danske skibe

Hvis man ved, hvor de er, er de også mere sikre. Det er ideen med det tredje punkt i vækstplanens arktiske fokus, som er et pilotprojekt med AIS-overvågning af skibstrafikken i arktiske farvande. I februar laves det første forsøg med at sende en satellit op og lokalisere de danske skibe. Det sker i samarbejde med Aalborg Universitet.

Rederne byder kineserne velkommen i Arktis 

"Vi har meget store forventninger til det. Det er en ny måde at bruge teknologien på, og vi håber, at det har en høj udviklingshastighed, så vi kan skabe en økonomisk bæredygtig model for satellitovervågningen," siger Andreas Nordseth.

Mange udfordringer i Arktis

Han håber, at netop satellitovervågningen kan være et af de områder, som kan være med til at styrke samarbejdet med de andre arktiske stater om sejladssikkerheden, som er det fjerde punkt for vækstplanens arktiske indsats.

"Det er klart, at der er en masse udfordringer ved at sejle i et nyt område, men alt tyder på, at uanset hvad, så bliver der en større råstofudvinding i hele området og en større trafik, og det håber vi at kunne samarbejde stærkt om for eksempel med overvågning. De vigtigste spillere er russerne, som er absolut nøglespillere i forhold til nordøstpassagen, og dem vil vi sørge for at udveksle erfaringer med," siger Andreas Nordseth.

Det russiske samarbejde omkring sikkerhed skal også søges inddraget i regi af Dansk-Russisk Regeringsråd. Det er det femte Arktis-punkt i vækstplanen, og det vil der blive fulgt op på ved et regeringsrådsmøde i april, hvor et seminar om øget samarbejde om sikkerhed mellem Danmark og Rusland søges aftalt.

Venstre: Kina jagter Arktis gennem Grønland

Russisk-asiatisk gastransport ti år væk

Ansøgere flokkes om Arktisk Råd

Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute  

BRANCHENYT
Læs også