Øl-giganter slås med amerikansk ministerium

Justitsministeriet forsøger at blokere Budweiser-Corona-fusion.

De to ølmærker står sammen for 46 pct. af det samlede ølsalg i USA. Foto: AP

En fusion mellem to af verdens mest kendte ølmærker Budweiser og Corona bliver måske alligevel ikke til noget.

Det amerikanske Jusititsministerie har i hvert fald forsøgt at stoppe ægteskabet ved at anlægge en såkaldt antitrust lawsuit, da man frygter, at det vil skade de amerikanske forbrugere.

"Ministeriet gør dette for at stoppe fusionen mellem de gigantiske bryggerier, fordi den vil resultere i mindre konkurrence og højere ølpriser for de amerikanske forbrugere," siger assistant attorney general Bill Baer ifølge Forbes.

Stor markedsandel

I juni annoncerede det belgisk-brasilianske selskab Anheuser-Busch InBev, der udover Budweiser ejer ølmærker som Stella Artois, Beck's, Leffe og Hoegaarden, at man havde planer om at købe Grupo Modelo, der brygger Corona, for 20,1 mia. dollars.

Ifølge det amerikanske Justitsministerie sidder de to selskaber på omkring 46 pct. af det årlige ølsalg i USA. Og det er altså for stor en andel for et selskab, hedder det.

Der sælges øl for ca. 80 mia. dollars i USA.

BRANCHENYT
Læs også