4 af 10 modebutikker trues af konkurs

500 detailvirksomheder inden for modebranchen har måttet lukke siden finanskrisens begyndelse.

Modebranchen skal blive bedre til at nytænke for at undgå konkurser, mener analytiker. Foto: Cathrine Ertmann

Årets modeuge er forbi. Rampelyset er blevet slukket, podierne er pillet ned og den danske modebranche er i dag vendt tilbage til hverdagen. En hverdag der for mange ligger langt fra catwalkens glitter og glamour.

For 40 pct. af alle større detailbutikker har en så skræntende økonomi, at de er på randen af konkurs.

Rating
  • AAA og AA er de to højeste kreditværdigheder, en virksomhed kan have. I modebranchen har 27 pct. af virksomhederne AAA eller AA-ratings.
  • 33 pct. er A-ratede, dvs. at de kan låne begrænset kredit.
  • 40 pct. af den danske modebranche har den laveste rating, B eller C, dvs. at de har en ringe eller slet ingen kreditværdighed.

Det viser en analyse, som kreditvurderingsvirksomheden Soliditet A/S har lavet. Konklusionen bakkes op af en analyse fra revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte, der viser af halvdelen af danske tøjbutikker har underskud, og at en tredjedel er i fare for at gå konkurs.

Fordobling af konkurser

Siden finanskrisens indtog i sommeren 2008 har 500 detailbutikker måtte dreje nøglen om. Det er mere end en fordobling i forhold til før finanskrisen. Ifølge product specialist hos Soliditet A/S, Niklas Gustavsson, skyldes den drastiske stigning i antal konkurser en faldende efterspørgsel på modevarer, der kom i kølvandet på finanskrisen.

Samtidig er der i dag færre, der åbner en tøjbutik, end der var inden finanskrisen, viser analysen fra Soliditet A/S. Det betyder, at der i dag derfor er flere butikker, der lukker, end der bliver åbnet.

Virksomheder skal nytænke

Hos Soliditet A/S forventer man en lavvækst i mindst tre år endnu. Derfor forudsiger man, at der i de næste år fortsat vil være en høj andel af modevirksomheder, der har en dårlig kreditværdighed og at flere butikker fortsat vil være lukningstruede.

Især de store, tunge virksomheder er tvunget til at skære i deres produktion for at forsøge at tilpasse sig efterspørgslen og forbedre deres kreditværdighed. Men den vigtigste måde, hvorpå modevirksomhederne kan forbedre deres situation er, ifølge Soliditet A/S, ved at nytænke deres produkter:

”Modevirksomhederne kan forbedre deres kreditværdighed ved at tilpasse sig markedsvilkårene. Det gør de ved at udvikle produkter, som forbrugerne finder mere spændende end de andre produkter, der er på markedet", siger Niklas Gustavsson og fortsætter:

”Forskellen på modevirksomheder med høj- og lav kreditværdighed er deres evne til at nytænke og skabe nye, spændende produkter.”

Læs også