Greenpeace: Svagt udspil om sikkerhed i Arktis

Et nyt udspil om sikkerheden ved olieefterforskning i Arktis alt for svagt, advarer Greenpeace.

Ifølge Greenpeace har udspillet for lidt fokus på risikoen for olieudslip. Foto: Joyhn Mcconnio/AP

Arktiske landes planer om at samarbejde om olieudslip er svage og definerer ikke landenes ansvar for enhvervsulykker i de isfyldte farvande, der skal åbnes for olie- og gasefterforskning, advarer miljøorganisationer. Det skriver nyhedsbureauet Reuters mandag efter at have fået indsigt i et 21-siders dokument fra de otte medlemslande i det Arktiske Råd.

Det Arktiske Råd består af landene USA, Rusland, Canada, Sverige, Finland, Norge, Island, Danmark og Grønland, Miljøministrene fra de respektive lande mødes tirsdag og onsdag i Sverige.

Dokumentet, der skal endelig godkendes i maj, fastslår, at landene i regionen "skal oprette et nationalt system, der hurtigt og effektivt kan gribe ind over for olieforeningsulykker."

Manglende ansvar

Men dokumentet præciserer og definerer ifølge Greenpeace ikke, hvad det nærmere betyder i forhold til mandskab, skibe og udstyr, oprydning eller selskabernes ansvar i de afsides beliggende egne, som U.S. Geological Survey vurderer besidder 13 procent af verdens uopdagede olieressourcer og 30 procent af gasressourcerne.

Medlemslandene i Det Arktiske Råd har udarbejdet dokumentet, mens selskaber som Royal Dutch Shell, ConocoPhillips, Lukoil og Statoil har vendt blikket mod nord trods de tårnhøje omkostninger ved efterforskningen i de fjere egne samt risikoen. Shells Kulluk-olierig gik så sent som i december 2012 på grund i Alaska i en fuld storm.

"Dokumentet kommer ikke ind til benet i forhold til risikoen for olieudslip," siger Ruth Davis fra Greenpeace, der afleverede dokumentet til Reuters. Embedsmænd har bekræftet ordlyden i dokumentet.

Ifølge Ruth Davis er dokumentet så svagt formuleret, at det i praksis ikke har nogen værdi i forhold til at forberede sig på forurening i de sårbare områder.

Mange forbedringer

"Der vil komme en masse forbedringer i forhold til i dag. Ganske enkelt ved at gøre det meget nemmere for landene i Arktis at hjælpe hinanden, når der er behov for det," siger Karsten Klepsvik, polarekspert i Norges Udenrigsministerium indtil slutningen af 2012, til Reuters.

Dokumentet fastsætter en 24 timers vagtordning i de otte lande, reglerne skal gennemføres nationalt og gøre det muligt at etablere hurtige transporter og udrykning på tværs af de maritime grænser, bedre overvågning og sikkerhedsøvelser.

Miljøministrene i Det Arktiske Råd mødes tirsdag og onsdag den 5.-6. februar i Jukkasjarvi i Sverige for at diskutere udkastet.

Maersk og Dong nedtoner advarsel om grønlandske boringer

Oliegigant: Drop det sorte guld i Arktis 

Læs også