Dreamliner bliver på jorden

Fly: Boeings mareridt med det nye superfly trækker ud. Teknikerne har endnu ingen forklaring på, hvordan batterier trods sikkerhedssystemer kunne bryde i brand.

Problemer med batterierne i Boeings Dreamliner 787 holder flyet på jorden.  Foto: Bryan van der Beek

Savannah

Tre uger efter, at Boeings avancerede Dreamliner blev ramt af et globalt flyveforbud, har hverken det amerikanske eller japanske luftfartstilsyn og heller ikke koncernens egne eksperter fundet nogen forklaring på, hvordan nye batterier kunne overophede og bryde i brand.

Dreamliner
En problemfyldt historie
  • Boeing udliciterede i sin tid 60 pct. af udvikling og produktion af sin nye 787-model.
  • Besparelserne blev til budgetoverskridelser.
  • Forsinkelserne løb op i tre år.
  • Første fly blev leveret i oktober 2011.
  • I alt har Boeing leveret 50 fly med 848 i ordrebogen.
  • Den 7. januar: Batteri bryder i brand i Boston.
  • Den 16. januar: Fly nødlander i Japan.
  • Den 17. januar: Luftfartstilsynet udsteder flyforbud.

Hermed er Boeings håb om, at de 50 leverede Dreamliner eller 787-fly hurtigt kunne komme tilbage i luften, blevet afløst af frygt for, at undersøgelsen kan trække ud i uger eller endog måneder.

Alle fly blev tvunget til at blive på landjorden, efter at et batteri var brudt i brand, da et Japan Airlines-fly den 7. januar var landet i Bostons lufthavn. Ni dage senere måtte et All Nippon-fly under vejs til Tokyo nødlande, da et batteri udviklede kraftig røg, som trængte ind i kabinen.

Skønt både de nedsmeltede batterier og andre af de avancerede lithium-ion batterier er blevet undersøgt og kontrolleret på alle leder og kanter, indrømmer teknikerne, at de ikke har gjort væsentlige fremskridt.

Samtidig er Boeings problemer blevet skærpet, efter at All Nippon oplyste, at man allerede inden de dramatiske episoder havde været tvunget til at udskifte en halv snes batterier, fordi de enten overophedede eller ikke kunne fastholde den nødvendige spænding.

Hurtigere udskiftning

Boeing måtte efter disse oplysninger indrømme, at det havde været nødvendigt at udskifte batterierne hurtigere end ventet. Der havde dog ikke været tale om noget sikkerhedsproblem, men blot om et led i den normale vedligeholdelse.

Boeing forsøgte i denne uge at sætte fart i undersøgelserne med en anmodning til det amerikanske luftfartstilsyn om tilladelse til at gennemføre prøveflyvninger med Dreamliner. Tilsynet FAA overvejer ifølge en talsmand denne anmodning.

Koncernens adm. direktør, James McNerney, fastholder, at der ikke er overvejelser om at udskifte de moderne, men øjensynligt upålidelige batterier med mere traditionelle modeller.

»Vi har ikke fundet noget, der fortæller os, at vi traf det forkerte valg med de moderne batterier. Undersøgelserne har ikke vist noget, der på nuværende tidspunkt får os til at stille spørgsmålstegn ved beslutningen.«

McNerney understregede samtidig, at en løsning af problemerne med det nye fly, som 58 selskaber har afgivet 848 ordrer på, har højeste prioritet. Det skete samtidig med, at Boeing fremlagde sit regnskab for 2012, der viste et overskud på 3,9 mia. dollars efter en omsætning på 81,7 mia. dollars.

 Boeing overhalede sidste år Airbus ved at levere flere fly. En position, som den europæiske koncern ellers havde haft siden 2003. I år venter Boeing at levere mellem 635 og 645 fly.

Fem fly pr. måned

Trods de alvorlige problemer fastholder hovedkontoret i Chicago, at der vil blive produceret 60 eller flere Dreamliner-fly i løbet af 2013. Det svarer til fem pr. måned, skønt Boeing tidligere havde bebudet, at produktionen ville blive optrappet til 10 pr. måned fra sensommeren.

Forsøg på at begrænse de økonomiske skader gennem midlertidige løsninger er slået fejl. Tilsynet har således forkastet en plan om at indkapsle batterierne i metalbokse med udluftning uden for flyet. FAA fastholder, at brand på et fly selv i isoleret form er uacceptabel.

Uden en fyldestgørende forklaring på problemerne med batterierne og garanti for at gentagelser er udelukket, kan resultatet blive et krav om, at Boeing udskifter de 30 kg tunge batterier med traditionelle batterier, der vejer væsentligt mere.

Sker det, vil flyfabrikken antageligt blive tvunget til at ændre sit design på et fly, hvor elektrisk styring har overtaget opgaverne, som i ældre fly udføres af hydrauliske og mekaniske systemer.

Det er den mere avancerede teknologi, der, kombineret med brugen af kunststoffer i stedet for aluminium, har gjort Dreamliner-flyet lettere end konkurrenternes og reduceret dets brændstofforbrug med 20 pct.

Nyt design og andre ændringer kan ifølge de mere pessimistiske vurderinger forsinke leveringer et års tid. Noget sådant vil påføre Boeing ekstraudgifter, der løber op i milliarder af dollars.

Krav om erstatning

Problemerne med lithium-batterierne har allerede udløst krav om kompensation og erstatning. Japan Airlines anslår sine ekstraudgifter frem til den 1. marts til mindst 7,5 mio. dollars. Selskabet har måttet lease andre fly. Åbningen af en planlagt rute til Helsingfors er blevet udsat på ubestemt tid.

All Nippon, der har 17 Dreamlinere, anslår sine ekstraudgifter til et endnu større beløb. United Airlines, der er eneste amerikanske selskab med den nye model, har også gjort det klart, at man ønsker kompensation. Der bebudes forhandlinger med Boeing, når situationen er afklaret.

Skønt de akutte problemer er centreret omkring de avancerede batterier, hævder flere kritikere, at man skal helt tilbage til 1997, da Boeing fusionerede med McDonnell Douglas-fabrikkerne, for at finde den fulde forklaring.

Det var i bestræbelserne på at begrænse udviklingsomkostningerne, at Boeing udliciterede ikke kun produktion, men også design af det nye fly til et halvt hundrede underleverandører. Resultatet blev, at fabrikken endte med at udvikle og konstruere kun 40 pct. af sit eget fly.

De ventede besparelser blev forvandlet til budgetoverskridelser på milliarder af dollars, og forsinkelser blev efterfulgt af nye forsinkelser. Resultatet blev, at Boeing skal sælge flere end de bestilte 848 fly, før der bliver overskud på det ambitiøse projekt.

Læs også