Carlsberg skifter indholdet i fadølshaner

Nu skal der drikkes andet end øl på de britiske pubber. Og serveringsformen bliver ny.

Foto: Markus Stuecklin/AP

Carlsberg vil lancere sit populære Somersby Cider-produkt i barer og pubber i Storbritannien fra marts. Carlsberg håber, at Somersby Cider kan vinde yderlige terræn på det store britiske cidermarked og dermed kompensere for det faldende salg af øl.  

Carlsberg lancerede Somersby Cider i den britiske detailhandel juli 2012 og ciderdrikken har allerede nu vist sig at være populær hos britiske ciderentusiaster. Derfor satser Carlsberg nu på, at tiden er kommet til, at indføre Somersby Cider i pubber og barer, hvor ølsalget i de to forgangne kvartaler er faldet op mod 5 pct. på årsbasis.

Cider på hanen

Cideren vil fra begyndelsen være tilgængelig i både flasker, og for første gang nogensinde, fra fadhanen.  

- For vore kunder betyder det, at de nu kan nyde hele vores drikkevaresortiment: øl, vin, spiritus, fadøl og nu også cider – og for Carlsberg UK er det et spændende skridt ind på cidermarkedet. Vi har lavet omfattende undersøgelser af cidermarkedet, der viser, at Somersby er foretrukket betydeligt frem for det markedsledende produkt, udtalte Carlsbergs marketingsdirektør David Scott til The Publican’s Morning Advertiser.

En værdig konkurrent

Carlsberg har også planlagt en storstilet reklamekampagne, der skal skabe opmærksomhed blandt de tørstige kunder. Carlsberg vil også fremstille specielle glas for at promovere produktet og selskabet er sikre på, at Somersby cider vil kunne konkurrere på lige fod med rivalerne Bulmers and Magners.

- Vores undersøgelser har vist, at mange kunder finder smagen af de etablerede ciderprodukter for kunstig og skarp. Derfor har vi fremstillet en cider specielt til det britiske marked, som har en mere balanceret smag og som er helt fri for kunstige smags- og farvestoffer, siger David Scott.

Somersby Cider blev sendt i handlen i Danmark i 2007 og viste sig straks at være en salgssucces. Somersby Cider blev også lanceret i USA og Mexico sidste år og sælges nu i 12 lande. Målet med den populære drik var fra start, at skabe et sødere alternativ til Carlsbergs velkendte øl-sortiment, som blandt andet skal appellere mere til kvinder, der ikke så godt kan lide den bitre smag af øl.

Læs også