0

FDM: 2 års reklamationsret er for lidt

FDM vil forlænge reklamationsretten. Det er en dårlig idé, mener bilimportørerne.

Forbrugerne skal vægte garanti højere, når de køber ny bil, mener FDM. Foto: Morten Langkilde

Trods et prisskilt i forruden på flere hundredetusinde kroner må bilkøbere i Danmark tage til takke med købelovens reklamationsret på 2 år. Derfor opfordrer Forenede Danske Motorejere (FDM) nu politikerne til at sikre forbrugere længere reklamationsret på nye biler.

De henviser blandt andet til Norge, hvor reklamationsretten er på 5 år.

"For mange familier hører bilkøb til blandt deres største investeringer, og derfor synes vi, en reklamationsret på 2 år er alt for lidt," siger lederen af FDM's juridiske rådgivning, Per Alkestrup, til epn.dk.

Ingen særlovgivning

Store europæiske bilmærker, såsom Citroën, Peugeot og Volkswagen, tilbyder 2 års reklamationsret på sine biler. Flere asiatiske bilmærker, blandt andet Kia, tilbyder 7 år.

Hos Danske Bilimportører er man dog ikke positivt stemt over for FDM's forslag om længere reklamationsret. Bilområdet er allerede reguleret på kryds og tværs, så der er ikke brug for særlovgivning, mener chefkonsulent i Danske Bilimportører Tejs Laustsen Jensen.

”Alle nye biler tilbydes med garanti. Nogle har en kort garanti, andre længere, så forbrugerne har egentlig mulighed for selv at vælge ud fra de parametre, de vægter tungest,” siger Tejs Laustsen Jensen til epn.dk.

”Det er en del af den frie konkurrence, og det, synes vi, er ganske fornuftigt. Særlovgivning gavner hverken forbrugere eller producenter.”

Mere fokus på garanti

Per Alkestrup fra FDM mener, at de danske bilkøbere skal vægte reklamationsret og garanti højere, når de skal investere i en ny bil.

"Garantiens længde fortæller noget om producentens tillid til sit eget produkt og er et parameter, man som bilkøber ikke bør overse. Også selvom man bør kunne forvente, at en ny bil ikke har væsentlige fejl inden for de første tre-fire år."

"I vores rådgivning får vi ofte henvendelser fra folk, som står med store værkstedsregninger for defekte motorer eller anden nedbrud, kort efter at bilens garanti er udløbet. Det mener vi ikke kan være rimeligt, og det bør være en opgave for politikerne at sikre forbrugerne bedre," siger Per Alkestrup.

BRANCHENYT
Læs også