Maersk Line har 100-års jubilæum i Brasilien

Det tog syv uger for Laura Maersk at nå til Brasilien i 1913.

Foto: Ole Lind

Maersk Line kunne tirsdag fejre sit 100-års jubilæum for rederiets første handel med Brasilien, og meget er sket siden da.

For nøjagtig 100 år siden, den 19. februar 1913, anløb dampskibet Laura Maersk Paranagua på Brasiliens kyst efter næsten syv uger at have været til havs fra den 1. januar samme år.

Det var første gang et Maersk Line skib nåede Brasilien, som dermed igangsatte selskabets satsning på sydamerikanske kontinent, hvor hele A.P. Møller-Mærsk koncernen i dag har investeringer for mere end 9 mia. dollar, og Maersk Line sidder ca. på 15 pct. af det samlede containershippingmarked i Sydamerika.

- Betydningen af Brasilien for Maersk Line har ændret sig betydeligt siden 1913, vi er gået fra fragtskibe med 2,800 tons lastrum til en flåde af SAMMAX containerskibe med 88,237 tons lastkapacitet, og vi spiller en nøglerolle i at hjælpe fødevareindustrien med at etablere sig som en global spiller. Men dette er blot begyndelsen, nu hjælper vi vores kunder med transport af råvarer, fra korn til metaller, via dør til dør-container levering og giver dermed brasilianske producenter adgang til nye markeder ved at åbne handels ruter på tværs af vores globale service netværk, udtaler adm. direktør for Maersk Line Brasilien Peter Grangaard Gyde.

Opstartsfase på 81 år

Koncernen har i dag over 6.800 medarbejdere på det sydamerikanske kontinent, hvoraf de 2.000 netop arbejder i kontinents stærkeste økonomi, Brasilien.

På den historiske dag i 1913 gennemførte det 14 meter brede og 97,7 meter lange skib Laura Maersk leveringen af 2.800 tons fragt. Laura Mærsk blev bygget til handel med Brasilien for øje og var dengang kendt for at transportere fragt såsom korn, træ og kul. Det skulle tage 81 år før Maersk Line første containerskib Maersk Santos ankom til Santos port i 1994 og dermed igangsatte endnu en ny æra for Maersk Line i Brasilien.

I dag har Maersk Line sin helt egen Sydamerika flåde på 16 SAMMAX fartøjer der har kostet mere end 2,2 mia. dollar., hvor nummer 15 og 16 bliver leveret i februar og marts 2013. Skibene, der hver har en lastevne på 88,237 tons, er specialdesignet til at være lige præcis så store, at de fortsat sikkert kan anløbe Brasiliens havne.

Læs også