Historisk gode tider for Arla

Arla Foods leverede trods massivt prispres det bedste resultat i selskabets historie.

Foto: Miriam Dalsgaard

På trods af stort prispres på det globale mejerimarked og historiske ekspansioner lykkedes det mejerigiganten Arla Foods at levere sit bedste resultat nogensinde i det forgangne år.

Arlas omsætning steg ganske markant med 15 pct. til 63,1 mia. kr. (mod 54,9 mia. kr. i 2011), og det smittede af på koncernens nettoresultat, der landede på rekordhøje 1,9 mia. kr. (mod 1,4 milliarder DKK i 2011) i det forgangne år.

"2012 har været et skelsættende år for Arla. I et hårdt marked har Arla fortsat med at udvikle et solidt andelsselskab med nye lovende positioner på flere kernemarkeder og stærke varemærker.

Vi er fuldt ud opmærksomme på, at bytte-forholdet mellem vores andels-haveres mælke-indtjening og driftsomkost-ningerne på gården er aldeles anstrengt lige nu.

Adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Arlaindtjeningen er under 2011-niveau, men vel at mærke i den høje ende af det europæiske spekter af mejeriselskaber, der alle har skullet operere under det samme pres. Markedet taget i betragtning er det et robust 2012 regnskab, Arla har præsteret," siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Penge til andelshaverne

Det gode resultat slog også i et vist omfang igennem hos de 12.300 andelshavere, der for hvert kilo mælk, de leverede til selskabet, opnåede en indtjening på 2,71 kr. Det er 4 pct. lavere end de 2,81 kr. i 2011, men det er dog det tredjebedste resultat i selskabets historie. 

Alligevel mener Arlas ledelse, at det er nødvendigt at hæve bundlinjen yderligere til gavn for selskabets andelshavere, der er presset af øgede omkostninger på gårdene.

Spareplan med fuld effekt

Det er blandt andet en tidligere lanceret spareplan på 2,5 mia. kr. frem mod 2017, der skal forbedre indtjeningen, og den ventes at få fuld effekt i indeværende år.

"Vi er fuldt ud opmærksomme på, at bytteforholdet mellem vores andelshaveres mælkeindtjening og driftsomkostningerne på gården er aldeles anstrengt lige nu.

Arla tjener de penge, der overhovedet kan tjenes i markedet lige nu, men i 2012 har blandt andet de høje foder- og energipriser betydet, at mælkeprisen ikke i alles tilfælde slog til i den daglige drift på gården. Dette har ledelsens konstante fokus," siger Peder Tuborgh.

Nye markeder buldrer frem

Mens begejstringen på de vigtige markeder i Europa er til at overse, så har Arla ganske stor succes med to tocifrede vækstrater i Rusland (28 pct. fremgang til 600 mio. kr.) og regionen i Mellemøsten og Afrika. Særligt sidstnævnte bidrager ganske markant til omsætningsvæksten med en fremgang i salget på 22 pct. til 3 mia. kr.

"Det blev tydeligt i 2012, at fremtidens muligheder ligger på de nye vækstmarkeder. Vores ingrediensforretning og markeder uden for Europa har i 2012 bidraget betydeligt til selskabets resultatdannelse – faktisk har vi aldrig før set så positiv udvikling i indtjeningen uden for EU, som lige nu.

Det er et bevis på, at vores internationale strategi nu folder sig ud økonomisk, og det understreger samtidig, at de internationale markeder bliver afgørende for vores indtjening fremover," siger Peder Tuborgh.

Han ser frem mod et endnu bedre 2013, hvor omsætningen ventes at runde 72 mia. kr. og kaste omtrent 2,2 mia. kr. af sig. Det er samtidig ledelsens ambition, at andelshaverne skal opnå en højere indtjening, end det var tilfældet i det forgangne år.

Nøgletal Arla 2012:

  • Arlaindtjening: 2,71 kr.
  • Andelshavermælk: 7,529 milliarder kg.
  • Omsætning: 63,1 mia. kr (15 pct. vækst i omsætning ift. 2011)
  • Resultat: 1,9 mia. kr.
  • Mælkebetaling: 19,1 mia. kr. er blevet udbetalt til andelshaverne i løbet af 2012 i form af afregning for deres mælk

Læs også