Containere gør Mærsks 2013 usikkert

2013 bliver endnu et usikkert år for A.P. Møller - Mærsk med ustabile fragtrater som det store pejlemærke.

Jyllands-Posten

Selv om A.P. Møller - Mærsk-ledelsen forsøger at ændre fokus, er det stadig med containerdivisionen i hovedrollen, når koncernen fredag fremviser sine regnskabsbedrifter for 2012.

Regnskab
A.P. Møller - Mærsk
  • Der er beskedne forventninger til, hvilke 2013-udsigter Mærsk lægger for dagen. RS Platou Markets bemærker, at Mærsk sidste år ”guidede” et underskud, mens analytikerne troede på overskud.
  • Konsensus til nettoresultatet for 2012 er 823 mio. dollars, mens f.eks. Nykredit tror på 948 mio. dollars, fordi man regner med, at Maersk Line klarer sig bedre end ventet og har meget lav skattebetaling pga. tonnageskatten.

Containerrederiet Maersk Line er og bliver den store svingfaktor i selskabet, og ganske beskedne udsving kan omgående aflæses i indtjeningen og aktiekursen.

Derfor er det først og fremmest her, at analytikerne kigger, når tallene afsløres, fordi det er her, at milliarderne for alvor ruller og tilmed i høj grad er ude af Mærsks egne hænder, mens man i de andre enheder har mere hånd i hanke med prissætningen og dermed kontrollen over indtjeningen.

Maersk Line er pendulet

»De andre divisioner er der stort set enighed om, mens Maersk Line er sværere at forudsige. Samtidig er der betydelig korrelation mellem aktiekurs og containerrater,« siger Frode Mørkedal, Mærsk-analytiker i RS Platou Markets. Synspunktet er han bestemt ikke ene om.

»Det er Maersk Line, der afgør det hele. Derfor kommer den ændring af fokus heller ikke til at holde i 2013,« vurderer Ricky S. Rasmussen, senioranalytiker i Nykredit Markets, og peger på, at Mærsks indtjening fra 2008 til 2011 er bølget frem og tilbage hvert eneste år med Maersk Line som den eneste årsag til det.

Jesper Christensen fra Alm. Brand Bank mener, at aktiemarkedet i øjeblikket ser lidt for positivt på Mærsk og kører derfor med en salgsanbefaling og et kursmål på 40.000 kr. frem for de 45.800 kr., den blev handlet til onsdag.

»Det er for positivt i forhold til udviklingen i Maersk Line, og det virker som om, at man ikke har inddiskonteret de markedsandele, man har tabt,« vurderer han, men nævner, at selv et lille overskud til Maersk Line i 4. kvartal vil være positivt på grund af det vanskelige marked.

På grund af det vil fragtraterne igen i 2013 stjæle sin store andel af opmærksomheden, vurderer Frode Mørkedal. Ligesom i år, da containerrederierne vedvarende har meldt ud om prisforhøjelser uden dog at have trumfet dem alle eller det hele igennem. Og en ny ratefest er der ikke udsigt til.

»Det bliver vanskeligt at øge raterne. Der kommer store skibe i søen i år, og de bliver alle indsat mellem Asien og Europa. Vi forventer, at raterne vil ligge omkring 1.200-1.400 dollars,« siger RS Platou Markets-analytikeren.

Tjener penge igen

Også Ricky S. Rasmussen mener, at Mærsk og konkurrenterne får sværere ved at overbevise kunderne om højere priser.

»Sidste år kunne kunderne også se, at det var uholdbart, men nu er raterne oppe i et niveau, hvor man tjener penge, og så bliver det sværere at holde både stigningerne og disciplinen, selv om det er meget afgørende for indtjeningen i branchen,« forudser han, men peger dog på en anden grund til, at han tror på, at Maersk Line i 2013 kommer til at tjene 1 mia. dollars: Verdensøkonomien.

»Jeg tror generelt på, at den bedres, og det vil betyde, at meget af Mærsks indtjening vil koncentrere sig i slutningen af året,« siger han.

Hans kolleger er på linje med ham. Den mest pessimistiske forventer således et minus for Maersk Line på beskedne 35 mio. dollars i 2013, men det er den eneste, der ser et rødt tal forude, mens den mest optimistiske tror på 1,5 mia. dollars i 2013.

Andetsteds i forretningen er det oliedivisionen, der tager sølvmedaljen i opmærksomheden. Ikke mindst fordi man i de senere år er kommet med skuffende udmeldinger om produktionen.

Alm. Brands Jesper Christensen nærer dog et håb om, at der er nyt fra feltudbygningsplanen i Qatar og måske fra Chissonga-feltet ud for Angolas kyst.

»Qatar er jo langt vigtigere for Mærsk end Nordsøen, og når de investerer dernede, er aftalen skruet sammen sådan, at de får flere tønder ud. Hvor meget det bliver, får vi nogle ideer om. Det kan blive interessant,« siger analytikeren, der også retter lidt opmærksomhed mod Maersk Drilling, som bliver betragtet som lidt af et fremtidigt guldæg i Mærsk.

»Selskabet er også vældig spændende, og jeg er vild med det på længere sigt, men de skal over en hurdle,« siger han med henvisning til, at antallet af medarbejdere skal fordobles over en kort årrække og tilmed uddannes.

»Det er altså omkostninger og siden indtægter. Derfor tror jeg på et midlertidigt dyk der,« siger Alm. Brand-analytikeren.

Læs også