Dansk Supermarked gået i stå

Væksten i Dansk Supermarked er gået i stå, viser regnskab for A.P. Møller-Mærsk.

For første gang måtte Dansk Supermarked lukke Føtex-butikker i 2012. Foto: Gregers Overvad

2012 blev et historisk år for Dansk Supermarked. Den hidtil så succesrige detailhandelsgigant blev tvunget til at lukke flere butikker, og det er ikke sket før.

Dansk Supermarked lukkede Tøj & Sko-kæden. Dertil kommer, at man vinkede farvel til to Føtex-butikker, der begge gav tab. Samtidig gik man i gang med en større omlægning af hele organisationen.

I Dansk Supermarked har man ellers været vant til konstant vækst, men det er slut nu. Omsætning steg godt nok til 55,6 mia. kr. Men det er blot en stigning på godt 300 mio. kr. Justerer man for salget af Netto i England, er der tale om en stigning på 2,1 mia. kr.

Ejerskab

A.P. Møller-Mærsk overtog efter aftale med stifteren Herman Salling 50 pct. af Dansk Supermarked i 1964.

A.P. Møller foreslog samtidig, at Sallings oprindelige selskab Jysk Supermarked, skiftede navn til Dansk Supermarked A/S.

Efter en modernisering af ejerforholdene i 2007 har A.P. Møller-Mærsk i dag en direkte ejermæssig majoritet i Dansk Supermarked på 67,68 pct.

Kilde: Dansk Supermarked

Overskuddet faldt da også markant fra 6 til 1,7 mia. kr. Men tallene kan ikke umiddelbart sammenlignes, da Dansk Supermarked i 2011 havde en ekstraordinær stor fortjeneste på salg af Netto i England.

Slankekur

For at øge overskuddet har Dansk Supermarked været igennem en gigantisk slankekur. Samtidig har man presset leverandørerne til bedre priser.

"Især er der forhandlet bedre priser med leverandørerne," hedder det i regnskabet.

Dansk Supermarked har øget sin markedsandel i Danmark meget beskedent fra 33,6 til 34 pct. Stigningen skete hovedsageligt i slutningen af 2012. Og det er primært på discountmarkedet, at der er fremgang.

Tidligere havde Dansk Supermarked stor succes med at tjene penge på non-food, altså tøj, elektronik o. lign. Men det er slut. Og det skyldes bl.a. hård konkurrence fra online-konkurrenter.

Non-food under pres

"Det danske non-food marked var under pres primært som følge af det økonomiske klima med den stigende betydning af onlinehandel," hedder det i regnskabet.

Dansk Supermarkeds to onlinebutikker www.bilka.dk og www.salling.dk oplevede stærk vækst i salget i 2012, men overordnet blev det til et fald på non-food området.

Ikke meget tyder på, at 2013 bliver et bedre år. Der er en forventning om, at discountmarkedet fortsat vil stige, men ikke nær så meget som tidligere. Samlet forventer Dansk Supermarked en vækst i omsætningen på mellem 4 og 6 pct. i år.

Antal butikker

Så mange butikker har Dansk Supermarked:

Antal butikker

2012

2011

Netto ialt

1.210

1.160

Bilka

18

16

Føtex

89

86

Salling

2

2

Andre butikker

0

39

I alt

1.319

1.303

Læs også