Bilbranchen udnytter hestekødskandalen

Der er heste i vores produkter, "advarer" bilbranchen. En dårlig joke, mener forsker.

Uddrag af Sixts Facebookannonce.  Foto: Sixt Uddrag af Starmark-annoncen i Jyllands-Postens magasin Tempo.

'Kun en lasagne har flere heste!'

Sådan lyder budskabet på biludlejningsfirmaet Sixts nyeste reklame.

Firmaet har ligesom Mercedesforhandleren Starmark valgt at ironisere over hestekødsskandalen i sine reklamer.

Produkt med 500 heste

Starmark, der primært sælger brugte Mercedesbiler, indrykkede fredag en to-siders annonce i Jyllands-Postens magasin Tempo med overskriften: "Starmark indrømmer: Vi har fundet heste i vores produkter".

Det er en dårlig joke

Erik Sloth, ph.d.-studerende, Aarhus Universitet

I annoncen lyder det bl.a. "Der er også heste i vores produkter. Nogle gange mere end 500! Endda fuldblods raceheste. Undskyld."

Et billigt trick

Men ifølge Erik Sloth, der er ph.d.-studerende og beskæftiger sig med marketing o reklamer på Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet, er det et billigt trick, som firmaerne bruger:

"Det er en dårlig joke, at man udnytter, at folk i andre brancher sælger forkert deklarerede produkter," siger han og fortsætter: "Jeg tror, de fleste vil synes, det er en upassende vittighed, der ikke er sjov."

Han mener desuden, at virksomhederne fremstår utroværdige, når de slår mønt på andres ulykke.

Reklamen går lige til kanten

"Vi er godt klar over, at reklamen går til kanten. Hvis man kun læser overskriften, kan man godt blive forarget, men i teksten forklarer vi, hvad det er for nogle heste," siger Morten Roth, der er marketingschef i Starmark og henviser til, at reklamen handler om hestekræfter og ikke hestekød.

Han understreger, at reklamen er lavet for at skabe medieomtale ved at bruge en verserende sag - ikke fordi, Starmark bakker op om den måde, hestekød er blevet brugt på.

Folk kan godt se det sjove

Hos Sixt understreger man, at reklamen er lavet med et glimt i øjet:

"Reklamen er lavet for at få folk til at smile," siger Jakob Sams, der er PR-chef i Sixt og fortsætter:

"Jeg tror og håber ikke, det træder nogen over tæerne."

Det er en helt bevidst strategi fra biludlejningsfirmaets side at lave humoristiske reklamer:

"Der kommer reklamer hver dag, som folk skal forholde sig til, så der skal noget specielt til for at trænge igennem," siger Jakob Sams.

Nødvendigt at skille sig ud

Men det argument køber Erik Sloth ikke.

Han anerkender, at reklamerne kan virke på nogle læsere, som er blevet trætte af at høre om hestekødsagen og som derfor kan se det sjove i joken, men han understreger, at man som virksomhed ikke kan gøre hvad som helst for at få reklame:

"Man skal ikke søge opmærksomhed bare for opmærksomhedens skyld. Reklamen er nødt til at være relevant i forhold til produktet og det er ikke tilfældet her," siger han.

Læs også