Denne bil kører 111 km per liter

0,9 liter diesel er alt, hvad den bruger for at køre de første 100 km.

Baghjulene er skjult for at give en mere vindglat overflade, og dørene er af mågevinge-typen. Foto: Volkswagen XL1 kombinerer en elmotor med en lille tocylindret dieselmotor. Foto: Volkswagen XL1 ligner en sportsvogn, men er i virkeligheden en sparegris. Foto: Volkswagen I kabinen ligner XL1 mere en traditionel VW. Foto: Volkswagen

Navnet er XL1, men det et ikke brændstofforbruget, der er i størrelse XL.

Bilen kan nemlig køre 111 km/l, og den skal serieproduceres.

Det er den tyske bilproducent Volkswagen, der står bag den nøjsomme hybridbil, som officielt præsenteres på den forestående biludstilling i Geneve i marts.

Bilen skal i første omgang produceres i begrænset omfang på fabrikken i Osnabrück. VW vil endnu ikke oplyse, hvor bilen skal sælges, og hvad den skal koste.

Videreudvikling af konceptbil

Der er tale om en videreudvikling af en tidligere konceptmodel tilbage fra 2002, og den vindglatte bil har lidt sportsvognspræg over sig.

Der er plads til to personer, og vægten er begrænset til 795 kilo. Vægten er holdt nede ved brug af kulfiberforstærket kunststof og karosseriplader der kun er 1,2 mm tykke. Karosseriet vejer 230 kilo.

Bilen kan køre 50 km på strøm, hvorefter driften klares af en lille tocylindret dieselmotor med 48 hk. Elmotoren leveres, hvad der svarer til 27 hk. Motorkombinationen er placeret bag i bilen.

Rækkevidde på 550 km

Efter de officielle beregninger tæller de første 50 km på strøm med som et CO2-udslip på 0 gram. Derfor kan bilen nå op på det officielle forbrugstal på 111 km/l eller 21 gram CO2 per km over de første 100 km.

Med en 10 liters dieseltank har bilen en rækkevidde på 550 km. Det vil sige, at bilen køre cirka 50 km/l, når den drives frem af dieselmotoren.

Alligevel skal bilen fint kunne følge med ved motorvejskørsel, for VW oplyser, at tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t. Bilen har en 7-trins DSG-gearkasse.

I Polo-størrelse

Størrelsesmæssigt svarer XL1 til en VW Polo med en længde på 3,89 meter, bredden på 1,67 meter og den beskedne højde på 1,16 meter. Det sidste svarer til en supersporgsvogn som Lamborghini Gallardo.

De såkaldte mågevinge-døre er med til at skabe særpræg og image.

Læs også