Håndværksrådet: En god plan - men

Organisation havde håbet på et større håndværkerfradrag. Autobranchen er skuffet.

Autobranchen havde håbet på en ændring af skrotningsreglerne for biler. Colourbox

En overvejende god plan, der lige mangler det sidste.

Det er Håndværksrådets kommentar til regeringens konkurrencepakke. Håndværksrådet repræsenterer de små og mellemstore virksomheder i Danmark, og i organisationen er der glæde over, at flere af rådets mærkesager har fået plads i pakken.

"I en storstilet plan som denne er det uhyre vigtigt, at det store vækstlag i dansk erhvervsliv – de små og mellemstore virksomheder - er medregnet. Og det er vi i høj grad, og det vil vi rose regeringen for," hedder det fra Håndværksrådets administrerende direktør, Ane Buch.

Fradraget er for lille

Hun mener, at planen vil øge virksomhedernes muligheder for vækst.

Men mulighederne ville have været endnu bedre, hvis det såkaldte håndværkerfradrag  - eller boligljobordningen - havde været større end 15.000 kr.

"Håndværkerfradraget har været en stor succes for hele samfundet. Det har givet vækst, skabt flere job og gjort masser af sort arbejde hvidt. Samtidig har mange danske fået mulighed for at forbedre boligerne. Derfor glæder vi os over, at den succes er taget op igen," forklarer Ane Buch.

Men Håndværksrådet havde gerne set en kopi af den svenske ordning.

"Her er fradraget på 50.000 kr. per voksen i husstanden i stedet for 15.000 kr. Men den nye plan er visionær på flere områder, så alt i alt er det et positivt udspil fra regeringen," tilføjer Ane Buch.

Autobranchen er skuffet

Hun havde dog også gerne set, at regeringen havde ændret reparationsgrænsen - eller skrotningsgrænsen - inden for autobranchen. Reglerne betyder, at biler med skader bliver erklæret totaltskadet, når skaden udgør 65 pct. af bilens værdi. Autobranchen vil gerne have grænsen tilbage på 75 pct.

Autobranchen har tidligere oplyst, at ordningen har kostet flere end 1.000 job i autobranchen.

Danmarks Automobilhandler Forening (DAF) udtrykker da også skuffelse over, at ordningen ikke er blevet ændret i regeringens pakke.

"Vi er skuffede over, at en ændring af skrotningsgrænsen ikke er med i regeringens udspil. En højere grænse for, hvornår en beskadiget bil skal erklæres for totalskadet, ville på en nem og billig måde genskabe de arbejdspladser, som er gået tabt siden 2010," siger Jens Brendstrup, der er administrerende direktør for DAF.

Job her og nu

"Vores beregninger viser, at man for 20 mio. kr. kunne skabe 400-800 nye job i branchen. Det er langt billigere end nogle af de andre løsninger, der er med i pakken.

Det er måske ikke så fancy at tale om registreringsafgift som om en nedsættelse af selskabsskatten. Men det kunne skabe nogle arbejdspladser her og nu, mens en lavere selskabsskat har en helt anden tidshorisont, før den slår igennem," tilføjer Jens Brendstrup.

Da skrotningsgrænsen blev ændret i 2010, skete det med den forudsætning, at ejerne af de skrottede biler ville købe en ny bil i stedet. Dengang blev der regnet med, at den gennemsnitlige registreringsafgift per bil ville være 55.000 kr.

"Men det viste sig, at folk enten købte en nyere brugt bil eller en af de nye minibiler. Den brugte bil giver ikke ekstra registreringsafgift til staten, og afgiften på en minibil til under 100.000 kr. er kun omkring 25.000 kr. Derfor kommer der færre penge i kassen i form af registreringsafgift," forklarer Jens Brendstrup.

Værksteder mangler arbejde

Samtidig frygter han, at der stadig kan ske afskedigelser i branchen.

"Der er stadig værksteder, som ikke har ret meget at lave, og det kan betyde, at de bliver nødt til at have færre ansatte," siger Jens Brendstrup.

Læs også