Her er Danmarks billigste bil

Når det gælder de mindste biler, slår benzin nu diesel på driftsøkonomi.

Seat Mii sniger sig lige ind på førstepladsen med en øres forskel til Skoda citigo. Foto: Seat

Tilbage i oktober delte de titlen "Året bil i Danmark 2013". Nu viser det sig også, at de faktisk er de billigste biler at køre i.

Det drejer sig om biltrillingerne Seat Mii, Skoda Citigo og Volkswagen up!, der sammen med Toyotas Aygo-model er de mest driftsøkonomiske biler lige nu.

Det viser en analyse gennemført af Bilpriser.dk, der har regnet på driftsudgifterne for en række biler i de to mindste klasser.

Forudsætninger

Bilpriser.dk har regnet på, hvad hver kørt kilometer vil koste gennem fire års ejerskab af bilerne.

  • Der regnes med 20.000 kilometers kørsel om året.
  • Benzinprisen er sat til 12,00 kr. per liter, mens diesel er prissat til 11,00 kr. per liter.
  • Leveringsomkostninger på 3.680 kr. indgår i afskrivningen.
  • Der forudsættes fuld finansiering med en rente på 6 pct.
  • Udgifter til forsikring og service indgår ikke i regnestykket, da det afhænger af den enkelte bilists aftaler.

Se detaljerne hos Bilpriser.dk

Kun øre skiller de billigste

Bilpriser.dk har beregnet driftsudgifterne for 26 biler i den mindste klasse. De fleste af bilerne koster under eller lige omkring 100.000 kr, og forskellen på bilerne skal findes i øre.

Den billigste bil er Seat Mii 1.0 Referance, der til en pris på 79.900 havner på en kilometerpris på 1,24 kr.

Det er 1 øre mindre end den tilsvarende Skoda Citigo 1,0 og 2 øre mindre end kilometerprisen for Toyota Aygo 1,0.

På fjerdepladsen følger den storsælgende Volkswagen up! 1,0, der havner på 1,27 kr. per kilometer. Den skyldes først og fremmest, at bilen er 10.000 kr. dyrere end Seat Mii.

Vælg bilen med de bedste sæder

"Prisforskellene per kilometer er stort set ikke eksisterende, så mit råd til bilkøberne vil være, at de skal købe den bil, de sidder bedst i," lyder det fra Niels Grøftehauge, der er chefanalytiker hos Bilpriser.dk.

Han peger også på, at prisnedsættelser og kampagnetilbud hurtigt kan ændre rækkefølgen på listen.

"Toyota har eksempelvis sat prisen på Aygo-modellen ned, og så presser den sig lige ind mellem trillingerne fra VW, Skoda og Seat," forklarer Niels Grøftehauge.

Benzin slår diesel

Han peger samtidig på, at de små benzinbiler nu som en tommelfingerregel slår dieseludgaverne på driftsøkonomi. Det skyldes, at de nye benzinbiler kører langt på literen - faktisk op til 23-24 km. Samtidig er dieseludgaverne typisk dyrere i anskaffelse.

"Dieselbilerne med et driftsøkonomi under 25 km per liter er under voldsomt pres fra benzinbilerne. Det har også betydet, at priserne på brugte dieselbiler er faldet markant. Medvirkende til det er selvfølgelig også, at der er kommet mange flere brugte dieselbiler," siger Niels Grøftehauge.

De driftsøkonomiske benzinbiler betyder så også, at det vil være det rigtige valg for flere bilister.

"Hvis man skal købe en dieselbil i dag, skal man virkelig have et stort kørselsbehov," tilføjer Niels Grøftehauge.

Ford Fiesta billigst

I den lidt større klasse, hvor 35 modeller er medtaget, er der lidt større udsving mellem de billigste.

Ford Fiesta 1,0 med tre døre er billigst med en kilometerpris på 1,53 kr. Nissan Micra 1,2 og  Ford Fiesta 1,0 med fem døre følger efter med kilometerpriser på 1,59 og 1,60 kr.

VW's Polo, der har lagt navn til denne klasse, havner med 1.2 TDI BlueMotion-udgaven i den "dyre" halvdel af feltet med en kilometerpris på 1,82 kr.

BRANCHENYT
Læs også