DR hilser aggressiv konkurrent velkommen

Det er kun godt, hvis SBS Radio kan udfordre DR på radiofronten, siger DR. 

Foto: Danmarks Radio

Ved hjælp af en ny rockprofil og en ny rockkanal har SBS Radio nu som ambition at overgå DR i antal kommercielle lyttere om fire år.

Rockmusikken skal stjæle de mandlige lyttere fra især P3, lyder målsætningen fra SBS Radios adm. direktør Jim Receveur. Det skal de være velkomne til, lyder reaktionen fra DR's radiochef Tor Arnbjørn. 

"Konkurrence gør os bedre"

"Jeg har det sådan, at konkurrence historisk set har gjort os bedre. Hver gang vi er blevet udfordret, er vi blevet stærkere og skarpere. Det er skønt med konkurrence. Udviklingen sker i krydsfeltet, hvor man måler sig med hinanden," siger radiochefen, som ikke vil gisne om, hvorvidt DR forbereder konkrete svar på angrebet fra SBS.

"Det er svært at sige. Overordnet kan man sige, at vi løbende justerer. Vi åbner og lukker hele tiden programmer. Kommer der pludselig en stor efterspørgsel på rock, justerer vi efter det. Det gælder om, at vi hele tiden er i sync med vores lyttere," siger Tor Arnbjørn.

Trussel

Han har svært ved at vurdere, om SBS-initiativet rummer en reel trussel, men det er rigtigt set, at P3 har mange mandlige lyttere særligt i hverdagene, mens kønsforskellen udligner sig mere i weekenden.

"Jeg vil ikke gøre mig klog på, om de kan flytte de mandlige lyttere. Det er rigtigt, at vi har mange af dem og en klar overvægt, så det er vel rigtig nok set, at det er her, de sætter ind," siger han.

Mens SBS Radio satser benhårdt på den kommercielle målgruppe mellem 15 og 50 år, sværger DR dog til at tilbyde radio til alle danskere, og Tor Arnbrørn siger, at man ikke er specielt optaget af antallet af lyttere.

"For os er det ikke et mål at være store, men at have et radiotilbud til alle danskere,"

Læs også