Forældre presses til at købe mærketøj

Børn går i dyrere tøj, end forældrene har råd til, af frygt for at glide ud af fællesskabet.

Forældre er nervøse for, at børnene holdes uden for fællesskabet, hvis ikke de går i "det rigtige tøj".  Foto: Mie Brinkmann

Danske forældre gør meget for, at deres børn har det godt. Således køber de sig også fattige i dyrt mærketøj af frygt for, at deres børn ellers stå uden for fællesskabet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen blandt forældre med  børn i alderen 0-10 år.

For at barnet kunne se ud som og være klædt som sine kammerater, har mere end hver tiende forælder med en husstandsindkomst inder 400.000 købt dyrere tøj til barnet, end de egentlig har råd til.

"Forældre vil gøre alt for, at at deres børn er en del af gruppen. Der er ikke noget værre som forældre end at opleve, at ens barn bliver stødt ud af gruppen," siger Per Larsen, formand for Børnerådet, til Søndagsavisen og fortsætter:

"Vi ved, at børnene selv oplever, at det er lettere at blive accepteret i gruppen, hvis man går i de rigtige tøjmærker. Det er et gedigent problem for de familier, der ikke har indtjeningen til at være med," siger han.

Tøjet spiller en væsentlig rolle

6 pct. af forældrene med lav indkomst har oplevet, at voksne personer i deres omgangskreds er kommet med negative kommentarer om børnenes påklædning.

Mange af de populære mærkevarer koster flere hundrede kroner for blot en enkelt tøjdel, og selvom tøjet er til børn, som er så små, at de ikke selv er bevidste om, hvad de har på, køber mange forældre de dyre mærker.

Undersøgelsen fra Søndagsavisen viser, at knap hver fjerde familie bruger 400-600 kr. pr. måned på tøj til hver enkelt barn, mens 14. pct. svarer, at de bruger mere end 600 kr. månedligt på tøj til børnene under 10 år.

"Det er ikke længere nok at være gode forældre. Det er også vigtigt, at andre kan se, at man er gode forældre. Derfor kommer tøjet til at spille en væsentlig rolle," siger Charite Bertelsen, der er indehaver af markedsanalysefirmaet KidsXray, der fokuserer på børns forbrug, til Søndagsavisen.

Læs også