App-salget er i voldsom vækst

Selv om branchen kun er i begyndelsen, er det ikke let at være udvikler.

LAUNETTE Florian

Applikationer til smartphones har i de seneste år været et hit blandt forbrugerne, og der er nu næsten 700.000 applikationer tilgængelige gennem de to største applikationsudbydere Google Play og Apple Store og salget ventes at stige til ca. 140 mia. kr. i år. 

I de fem år der er gået siden Apple udgav sin første applikation til smartphones er populariteten for de små programmer steget voldsomt, og tal fra det amerikanske analyseinstitut Gartner viser nu, at det det samlede salg af applikationer i 2013 forventes at stige med hele 62 pct. til 25 mia. dollar. Eksperter på området mener, at det seneste års eksplosive vækst blot er begyndelsen, og at vi har meget mere i vente.

- Applikationsindustrien er som bilindustrien ved sidste århundredeskifte. Man kan se at vejene bliver større og større, men det er stadig kun begyndelsen, udtaler Simon Khalaf adm. direktør ved mobilindustri analysehuset Flurry til The Wall Street Journal.

Alligevel en svær branche

Dette understøttes af den udvikling applikationsmarkedet har taget de sidste to år, hvor det nu ikke kun er på smartphones at man kan installere applikationer, men også på tablets og sågar fjernsyn.

Men selvom applikationerne er populære og markedet er voksende er det dog ikke en nem branche at være udvikler i. Det skyldes blandt andet den ekstremt hårde konkurrence blandt udviklerne, hvor de etablerede selskaber oftest dominere markedet.

Listen over de 250 største udviklere viser, ifølge analyse instituttet Distimo, at nye selskaber kun tegnede sig for 2 pct. af udviklingen hos Apple Store og 3 pct. hos Google Play.

Men selv for de etablerede firmaer er et det ikke en nem branche, da der hele tiden skal udvikles nye og bedre applikationer, som kan fastholde forbrugernes interesse. Ifølge analysevirksomheden Flurry, er omkring 63 pct. af de mest brugte dagligdagsapplikationer forskellige i dag fra for et år siden.

Udvikles til rivende udvikling

Ydermere bruger de fleste brugere kun omkring en håndfuld applikationer ad gangen og det gør det sværere for udviklerne at finde de mest egnede forretningsmodeller og koncepter.

Samtidig er der nu også geografiske forskelle der skal tages stort hensyn til. For få år siden var markedet relativt simpelt for udviklerne.

I 2010 havde Apple for eksempel 140.000 applikationer til rådighed og satsede stort set udelukkende på det amerikanske hjemmemarked. Nu boomer applikationsmarkederne også i lande som Japan, Kina og Sydkorea, og det gør det svære for udviklerne på tværs af landegrænserne at tilpasse deres applikationer, så de kan bruges globalt.

Læs også